WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kalla till bolagsstämma i AB där man är ensam (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062756)

Johnny Viking 2014-09-05 08:33

Kalla till bolagsstämma i AB där man är ensam

Hejsan! Har kört EF i 10 år och bytte till AB förra året och satte brorsans som styrelsesuppleant. Nu har jag fått årsredovisning utförd och snart är 2015 här. Jag har blivit lite smått osäker på hur man smidigast löser detta med bolagsstämman. Jag har inget att ändra på, men funderar ändå hur man formellt ska genomföra detta? Kallelse har jag valt ska ske via epost.

Hur gör ni som som kör AB i egen privat regi?

coredev 2014-09-05 22:22

Om ni inte vill hålla en stämma så be din bokföringskonsult att skriva ett protokoll åt dig.

Conny Westh 2014-09-06 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20497596)
Hejsan! Har kört EF i 10 år och bytte till AB förra året och satte brorsans som styrelsesuppleant. Nu har jag fått årsredovisning utförd och snart är 2015 här. Jag har blivit lite smått osäker på hur man smidigast löser detta med bolagsstämman. Jag har inget att ändra på, men funderar ändå hur man formellt ska genomföra detta? Kallelse har jag valt ska ske via epost.

Hur gör ni som som kör AB i egen privat regi?

När du är ensam ägare så spelar kallelsen ingen roll. Är samtliga (en) delägare med på bolagstämman så godkänner man kallelsen oavsett om den gått ut eller inte.

KristianE 2014-09-06 08:46

Det handlar bara om att ett protokoll samt årsredovisning ska skickas till Bolagsverket. Sen om du skriver protokollet i badkaret spelar ingen roll.

Johnny Viking 2014-09-06 19:33

Alright, så lite av vad jag anade. Så jag gör helt enkelt ingenting och låter min redovisningskonsult lösa det där vid årsredovisningen. :)

Conny Westh 2014-09-07 00:09

Årsredovisningen är enkel att göra själv, finns mallar att ladda ner på nätet.

Du måste hålla bolagstämma och skriva stämmoprotokoll. Det ska in till bolagsverket, med årsredovisningen.

jonny 2014-09-07 09:57

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20497723)
Årsredovisningen är enkel att göra själv, finns mallar att ladda ner på nätet.

Du måste hålla bolagstämma och skriva stämmoprotokoll. Det ska in till bolagsverket, med årsredovisningen.

Det beror på förutsättningarna. Är du osäker kan det vara bra att ta hjälp, framförallt om man får det förklarat för sig så man kan klara det själv framöver.

Johnny Viking 2014-09-07 17:01

Det är värt det att lämna bort det så man vet att det blir rätt gjort, eller ja förhoppningsvis. Har ju bara en konsult oxå som inte är öht ansvarig för sina fel. Men jag hade definitivt gjort fler fel... :)

Sen kan det vara skönt att ha någon att bolla med gällande hur man ska redovisa något (jag sköter all bokföring själv (Fortnox), dock inte årsredovisningen som ska till skatteverket).

Conny Westh 2014-09-07 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20497771)
Det är värt det att lämna bort det så man vet att det blir rätt gjort, eller ja förhoppningsvis. Har ju bara en konsult oxå som inte är öht ansvarig för sina fel. Men jag hade definitivt gjort fler fel... :)

Sen kan det vara skönt att ha någon att bolla med gällande hur man ska redovisa något (jag sköter all bokföring själv (Fortnox), dock inte årsredovisningen som ska till skatteverket).

Årsredovisningen ska till Bolagsverket, det är deklarationen som ska till Skatteverket....

Johnny Viking 2014-09-08 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20497805)
Årsredovisningen ska till Bolagsverket, det är deklarationen som ska till Skatteverket....

Du ser, bra att jag har en som hjälper ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson