WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hantera vinst för bäst utdelning(AB) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062719)

JimmyB 2014-09-01 17:00

Hantera vinst för bäst utdelning(AB)

Jag kommer omsätta ungefär 1,5M i år med en vinst på drygt 500 000kr på mitt företag där jag är ensam.

Jag funderar nu på hur jag ska göra för att maximera min utdelning och egentligen ge så lite pengar till skatteverket som möjligt(som vanligt).

Vad hade ni gjort(eller gör) med en vinst på 500 000kr?

KristianE 2014-09-01 19:08

Betala 22% skatt och ta sedan ut maximalt belopp enl. 3:12-reglerna (ca 150.000 kr). Resten av pengarna använder du för expansion med din första anställde och sen fortsätter det. När du har tillräckligt många anställda så tar du aktieutdelning enl. löneberäkningen och kan då ta mer än 150.000 kr/år.

Om du hellre är intresserad av att köpa/starta andra verksamheter så startar du ett holdingbolag för alla dina aktier. Sen gör du så mycket utdelning du vill upp till detta utan att betala skatt. Sen kan du använda dessa pengar att köpa eller starta andra bolag. Du skattar först om du väljer att ta ut pengarna i handen.

JimmyB 2014-09-02 14:35

@KristianE,

Tack för vettigt svar. Det senare alternativet låter egentligen mest intressant efter att jag tagit ut maximalt som du föreslog.
Jag är idag redan delägare i 2 andra bolag men som privatperson. Skulle jag behöva skriva över ägandeskapet på de bolagen till mitt holdingbolag? Och en väldigt viktig fråga, kan jag skjuta in pengar i ett av de andra företagen som går lite sämre utan att behöva skatta för det?

Jag har exempelvis en snabbt växande e-handel som skulle behöva mer kapital. Idag har jag tagit ut lön från mitt företag som går bra, lånat ut dessa skattade pengar till ehandeln. Det blir väldigt dyrt och omständigt, om jag på något sätt kan få över pengar till ehandeln genom exempelvis holdingbolaget så vore ju det underbart.

KristianE 2014-09-03 07:14

Citat:

Ursprungligen postat av JimmyB (Inlägg 20497378)
Jag har exempelvis en snabbt växande e-handel som skulle behöva mer kapital. Idag har jag tagit ut lön från mitt företag som går bra, lånat ut dessa skattade pengar till ehandeln. Det blir väldigt dyrt och omständigt, om jag på något sätt kan få över pengar till ehandeln genom exempelvis holdingbolaget så vore ju det underbart.

Du behöver prata med en ekonomikonsult för att få allt klart men det finns ju koncernupplägg där man kan flytta vinster mellan bolag för att täcka upp förluster.

Gigena 2014-09-03 13:19

3:12 reglerna har blivit lite gynnsammare i år så det är enklare att få ett större utdelningsbelopp genom att att använda löneregeln. Det lönebaserade utrymmet är 50% på lönen i företaget så expansion är ju ett alternativ för att utöka utdelningsbelopp inför framtiden. Det förutsätter ju förstås att du tar ut lön från ditt aktiebolag.

Ett holdingbolag låter som ett bra alternativ, speciellt om du har intressen i andra aktiebolag. Det kan dock bli komplicerat om någon andel är kvalificerad. Man kan inte kringå 3:12-reglerna genom att sälja aktierna till ett holdingbolag som man själv kontrollerar och på så sätt slippa beloppsgränserna för utdelning. Du kan alltså göra utdelning från dotterbolaget till moderbolaget, men från moderbolaget till dig själv så gäller fortfarande 3:12-reglerna. Bolaget anses vara kvalificerad under de fem följande beskattningsåren efter det att det upphör att vara ett fåmansaktiebolag. Det är ganska komplicerade regler så jag skulle råda dig att ta kontakt med en skattejurist.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson