WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Arbetsuppgifter, hur mycket krut på retur/rekl? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062678)

Lancelot 2014-08-28 13:54

Arbetsuppgifter, hur mycket krut på retur/rekl?
 
Hej

Vi är i dagsläget 2 personer och tänkte anställa ytterliggare en person till vår ebutik.

1 av oss sköter alla logistik, både in och ut.
Den andre (jag) sköter alla reklamationer, returer, kundsupport över tele och mejl.

Tänkte anställa 1 till och då undrar jag, hur mycket av arbetskraften bör läggas på reklamation? Är det rimligt att den 3:e personen sköter alla reklamationer och returer? Eller är det för mycket att en tredjedel av all arbetskraft ska sköta dessa uppgifter?

Helix 2014-08-28 14:05

Det är lite så att det beror på vad man säljer, men generellt kan jag tycka att om en person sköter " logistik, både in och ut", så känns det otroligt overkligt att det skall behövas en person som bara sköter "alla reklamationer och returer". Då är det nästan något fel på produkterna man säljer. Du kan ju uppskatta det ni lägger ner på det idag och fråga dig själv om det behövs en person 8 timmar om dagen till att göra detta?

Lancelot 2014-08-28 14:41

Stort tack för svar. Ja precis, det är nog väldigt mycket overkill. Jag tror det räcker med 1 dag i veckan för alla returer och reklamationer. Detta då det är elektronik och man ibland behöver koppla in dem i datorn, strömmen osv.

Men då kan han jobba med kundsupport, svara på mejl och tele samtidigt. Förutom det kan han även jobba med produktutveckling. Låter det rimligt att han gör allt det här istället?

Alex 2014-08-29 22:06

Att hitta en som ska jobba med kundsupport, svara på mejl och telefon samtidigt som han ska sitta och jobba med produktutveckling känns inte rimligt. Du får välja vad du vill ha. En support eller en utvecklare...

Conny Westh 2014-08-30 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20497070)
Stort tack för svar. Ja precis, det är nog väldigt mycket overkill. Jag tror det räcker med 1 dag i veckan för alla returer och reklamationer. Detta då det är elektronik och man ibland behöver koppla in dem i datorn, strömmen osv.

Men då kan han jobba med kundsupport, svara på mejl och tele samtidigt. Förutom det kan han även jobba med produktutveckling. Låter det rimligt att han gör allt det här istället?

Det borde betyda att ca 10% av arbetstiden läggs på reklamationer/returer. För att en person ska jobba heltid med det så bör det finnas ca 10 personer i företaget.

Ni får nog göra så att ni får anpassa arbetsuppgifterna efter vad den ni anställer klarar av att göra. Men lägg över så mycket som möjligt på den personen.

I en övergångsperiod kommer mycket tid att gå till utbildning och "inkörning" av den nyanställde. Men när det stabilicerar sig så kan ni kompanjoner lägga mer tid på strategi, marknadsföring och försäljning.

Lancelot 2014-08-30 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20497127)
Det borde betyda att ca 10% av arbetstiden läggs på reklamationer/returer. För att en person ska jobba heltid med det så bör det finnas ca 10 personer i företaget.

Ni får nog göra så att ni får anpassa arbetsuppgifterna efter vad den ni anställer klarar av att göra. Men lägg över så mycket som möjligt på den personen.

I en övergångsperiod kommer mycket tid att gå till utbildning och "inkörning" av den nyanställde. Men när det stabilicerar sig så kan ni kompanjoner lägga mer tid på strategi, marknadsföring och försäljning.

Tänkte likadant, att mycket tid kommer gå till att lära upp personen; dock kan man senare börja planera för framtiden och utveckla bolaget.

Måste bara hitta någon som är bra för jobbet, men som ändå inte kommer på något vis sno idéer eller något liknande. Hur gör ni andra? Räcker det med att de skriver på ett sekretessavtal?

KristianE 2014-08-30 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20497132)
Tänkte likadant, att mycket tid kommer gå till att lära upp personen; dock kan man senare börja planera för framtiden och utveckla bolaget.

Måste bara hitta någon som är bra för jobbet, men som ändå inte kommer på något vis sno idéer eller något liknande. Hur gör ni andra? Räcker det med att de skriver på ett sekretessavtal?

Skriv både sekretess- och konkurrensklausuler med ett specifikt vitesbelopp på kanske 250.000 kr. Det måste vara tillräckligt högt för att det inte ska vara värt det.

Lancelot 2014-09-04 11:02

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20497134)
Skriv både sekretess- och konkurrensklausuler med ett specifikt vitesbelopp på kanske 250.000 kr. Det måste vara tillräckligt högt för att det inte ska vara värt det.

Jag har verkligen ingen aning om hur man skriver dessa. Någon som sitter på en mall kanske? :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson