WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ha 2 hosting ena som backup? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062461)

Lindalicious 2014-08-03 22:23

Ha 2 hosting ena som backup?

Hej,

Vilken host jag än väljer så blir det krångel, sidorna funkar inte oftast på grund av server fel, ibland är alla sidor nere och ibland bara en del, men alltid blir det krånger förr eller senare.

Har reseller account på Namecheap just nu och igår var vissa sidor nere, chattade med supporten och fick sidorna tillbaka upp efter 5 timmar och 2 timmars arbete själv för fel de hade gjort.

En ut av sidorna hade fel då innehållet som nu var uppe var 1 månad gammal. Sa åt dem att rätta till det fick då höra "it's not our responsibility".

Funderade på om jag skulle flytta till hostgator och testade deras chatt, fick då se 30 minuters väntetid på chatten och lämnade den.

Vilken host man än väljer så blir det fel, har nog med tur att göra.

Så vad tycker ni om att ha 2 reseller host konton hos 2 olika host men samma innehåll?

Tanken är att när ena hosten gör fel peka om domänerna till den host som är backup.

Försöker komma på ett sätt att få sidorna att komma upp igen snabbt så fort det är fel på hosten.

Captain Thailand 2014-08-03 22:43

Hej,

Jag reggar för närvarande ett femtiotal domäner i månaden och pga av olika omständigheter har jag dessa hos sex olika (!) registrars.

Om jag är dum i huvudet? Det måhända, men anledningen är att de olika erbjuder så olika service:

- En "snappar" jäkligt framgångsrikt.
- En har låga priser på nyregistreringar och förnyelse.
- En har .SE och .NU till helt ok priser. De är ofta dyra hos amerikanerna.
- En hade stöd för IDN för nya domäner.
- Två har jag "av gammal vana", men dessa två skall jag "avskaffa". Fyra räcker bra.

Jag tycker det finns fördelar med att ha flera registrars om man har många olika sorters TLD:er. Men sex stycken är nog överkurs för de flesta. Även mig.

CotopaXi 2014-08-03 23:06

Om du går över till VPS:er så kan du automatisera en flytt mellan 2 leverantörer. Jag använder DigitalOcean med Linode som backup när de går ner. Kruxet om du använder webbhotell är att få databasen syncad mellan de båda webbhotellen. Men är det bara statiska sidor så kan du sätta låg TTL på DNS:en och bara peka om adressen.

BarateaU 2014-08-04 10:22

Du är mer intresserad av hot/cold standby en just backup, för låter som att du har koll på datat men just att du vill ha standby maskin som kan startas och serva datat du har.

Droplets från digitalocean borde funka fint, men just logiken bakom om du skall ha någon replikerande sql. Du kanske ska ha några annat som front för att hantera trafiken, t.ex. varnish. Men om du säger att du får spontana fel så är det en kedja, och vart fallerar det? Om det nu är sql, web, dns eller något annat som bråkar för dig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson