WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Någon mupp beställer massa saker i mitt namn! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062425)

Lancelot 2014-07-29 20:44

Någon mupp beställer massa saker i mitt namn!

Som titeln lyder roar sig någon mupp med att beställa massa saker i mitt namn. Polisanmälan har gjorts och kommer ringa UC imorgon och spärra mitt personnummer.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Tror ni det är någon sur kund, eller någon jag känner?

Lindalicious 2014-07-29 20:46

Troligen någon du känner eller en konkurrent tror inte kunder gör sådant.

Någon som vill hämnas... kan också vara ditt ex :)

Du känner nog honom/henne.

Jobbigt att höra, hur kan man spärra sitt personnummer visste inte att man kunde det, vad händer då väntar du ett tag och sedan avspärrar den... tänk om han/hon inte ger upp och fortsätter.

Men om personen i fråga beställer saker från nätet lär det vara enkelt att hitta honom/henne genom IP loggen om inte han/hon använt sig av tillfällig internet förbindelse. Får du ett mail adress kan du på ett smart sätt skicka ett email och försöka få ett svar, de flesta vet inte att ip adressen syns om man svarar på email.

Men du får vara riktigt försiktigt den närmaste tiden, har en bekant som också hade identitets kapning, så pass att datorn där hans flickvän jobbar var kapat och kredit korts bedrägerier hade ägt rum då hon var skriven på just den datorn vid samma tidpunkt på jobbet.

Nu riskerar han fängelse, bevisen pekar mot att kredit korten hade tömts hos flickvännens arbetsplats av flickvännen (samma dator) och ip adressen pekar till kompisens internet förbindelse (hemma).

Så någon har suttit där och planerat för att förstöra hans och hans flickväns liv och all bevis pekar mot dem, blir fängelse snart tyvär. Då bevisen väger mest enligt lagen.

Akta dig vid resor, kan inte vara svårt att muta rum städerskan att stoppa något i resväskan.
Låt ingen komma för nära, även bekanta.

Kanske bäst att försvinna ett tag till ett annat land 1-2 år. Om det skulle förvärras under tiden kan en detektiv snoka runt åt dig.

Lancelot 2014-07-29 20:48

Man kan spärra i 2 veckor, efter polisanmälan kan man spärra längre.

Lancelot 2014-07-29 20:49

Ja det kan ju faktiskt vara en konkurrent, vet en otroligt oprofessionell konkurrent.

Droog 2014-07-29 20:54

När du gjort en polisanmälan, ta kontakt med butiken som tagit emot beställningarna. Är det via e-handel har de förhoppningsvis IP-adressen. Och om det är ett riktigt geni som beställt sakerna kan de mycket väl använda sig av en e-postadress de själva huserar över och då kan du få reda på vilken adress det är. Därtill kan du be butiken kontakta boven med en "oskyldig" fråga om att varan är slut och då få till en kommunikation. Är beställaren då klantig/oförsiktig kan de besvara mailet med sitt eget namn och liknande.

Lindalicious 2014-07-29 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20495483)
Ja det kan ju faktiskt vara en konkurrent, vet en otroligt oprofessionell konkurrent.

Då vet du troligen vem det handlar om, bara att ringa och prata du kommer att höra på rösten.

Lindalicious 2014-07-29 21:04

Vart hamnar varorna?

Om inte du får varorna då är det bara för polisen att samarbeta med posten och ta fast honom/henne vid leverans av paket.

petlin 2014-07-30 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495487)
Om inte du får varorna då är det bara för polisen att samarbeta med posten och ta fast honom/henne vid leverans av paket.

Om det skulle fungera på det sättet skulle det vara bra men riktigt så ser inte min erfarenhet ut när någon/några missbrukade vår idrottsförenings konto för 2 år sedan och köpte saker för totalt ca 130.000:-.

(Misstänker att det var någon på SJ:s kundtjänst som "sparat" kortuppgifter för senare privat användning eftersom det bara var på SJ som vi hade använt just det kortet för internetköp.)

Även om det var under semestertid så såg jag tidigt att här händer det plötsligt massa saker på kontot. Fick då samma idé om att med en snabb polisanmälan och kontakt med banken så skulle det hela kunna stoppas, butikerna som levererat varor kunde få tillbaka dessa och de som försökte hämta ut varorna kunde gripas.

Men...

Trots att jag gjorde en polisanmälan så snart jag såg det hela och bifogade underlag om vilka köp som hade gjorts så hände inget hos polisen. Det tog i stället en vecka för dem att, efter påminnelse, över huvud taget registrera polisanmälan. Däremot gick det senare betydligt snabbare att lägga ner anmälan/förundersökningen i brist (????) på spaningsuppslag.

På banken (Swedbank) var det inte mycket bättre. De transaktioner som hade hunnit dras från kontot kunde man ta emot reklamationer på så vi kunde få tillbaka pengarna. De belopp som enbart var reserverade kunde man inte göra något åt innan de hade dragits vilket innebar att jag inte visste vilka butiker det handlade om och inte kunde varna dessa.

Som förening hölls vi i slutändan skadeslösa och vi fick tillbaka alla pengar. Jag lyckades själv stoppa ett paket som sänts från en återförsäljare för smink. Den handlaren blev ju glad men just det beloppet var "bara" på 2.500:- av det totala beloppet. Mindre glada blev ett antal elektronikåterförsäljare där varor och paket naturligtvis hade hunnit hämtas ut innan jag fick möjlighet att kontakta dem.

Så mina illusioner om att polisen snabbt skulle gripa in när man hade bra underlag på paketleveranser finns inte längre kvar. Men kanske har någon annan av er andra erfarenheter (och därmed bibehållna illusioner).

Det verkar dock inte gälla för Leif GW Persson

patrikweb 2014-07-30 11:19

Polisen utreder inte brott dom lägger ner dom ;P Massa extra fortkörningskontroller har dom all tid i världen för så dåligt prioriteringar av resurser på hög nivå.

Skulle säga det idag är riskfritt begå bedrägeri, du kan princip beställa i ditt eget namn på annans kort utan ens polisen skulle utreda det vidare.

Om dom nu i dom 0.1% fallen av alla bedrägerier skulle utreda det skulle det ta så lång tid att det hinner preskriberas. Om du har riktigt otur och det går till domstol så i värsta fall kanske dom säger FY så får man inte göra och typ inte får något straff alla fall.

Lancelot 2014-07-30 11:35

Ja jag börjar märka att polisen inte gör mer än tar emot polisanmälan. Även våra kunder som haft problem har aldrig fått fast någon.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson