![]() |
Är det wordpress eller webbhotellet som är problemet?
Hallå! Har en sida med mellan 30.000-70.000 unika besökare per dag och ibland funkar den klockrent men då besökarna ökar så är sidan så fruktansvärt seg. Använder ett färdigt wordpress tema, sitter problemet där eller är det mitt webbhotell som gör sidan seg?
|
Citat:
Släng på massa cache, varnish och andra tekniker och se om det hjälper. |
Du kan ju börja med att kolla sajten med Google Pagespeed, då kommer du att få se delar av problemen, t.ex. om bilder, js etc. inte cachas mm. Du får också konkreta tips på hur du kan förbättra det.
Det finns ett bra plugin till Wordpress som heter W3 Total Cache*som kan snabba upp wordpress-sajter väldigt mycket. Kör du apache kan du lägga till följande i din .htaccess fil: Kod:
<IfModule mod_expires.c> |
cache plugin till wordpress är ett måste!
|
Är det 30-70k besökare per dag så antar ja nästan att han har någon wp cache plugin installerat redan :-) som fler nämner så kan du sätta en varnish framför. Du kan sätta upp en varnish framför i testsyfte också utan att göra någon förändring på din vanliga site. Så kan du göra lite egna mätningar gällande hit ratio.
|
Vet egentligen inte hur jag skall förklara problemet, sidan är snabb i vanliga fall och det är bara vid några tillfällen per dag den helt lägger ner eller blir fruktansvärt seg. Tar 2-6 minuter att ens ta sig in på sidan då..
|
Citat:
hur är det med backups etc? har själv varit med om när servern kör en backup på allt (ett par gånger per dag) så blir servern väldigt seg. Kolla upp detta! |
Kolla din slow query log för mysql!
|
Har felsökt lite idag, riktigt konstigt. Sidan laddar alltid klockrent på min vanliga windows xp dator, men på min mac laddar den inte alls och samma sak i mobilen. Vad kan detta bero på?
|
olika " browser agents" som spökar?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson