![]() |
Delad hosting vs VPS för Wordpress
Hej,
Driver en sajt som börjat få rätt stora mängder trafik (runt 500-600 besökare inne samtidigt under peakarna). Det har gjort sajten lite trög men fortfarande ändå helt ok för användaren. Dock har det blivit olidligt långsamt för oss som jobbar med sajten att vara inloggade och arbete i WP-admin. Vi har idag Crystone standardpaket där vi är nöjda med hastigheten förutom under de stora trafiktopparna, men funderar på att gå upp till VPS för 199 kr/månaden. Någon som kan ge en fingervisning om det är en bra idé? Kommer det göra sajtupplevelsen snabbare för både våra besökare och (framför allt) för oss som är inloggade? |
Det är inte säkert att en klen vps ger dig bättre upplevelse, men du har så klart stora möjligheter att optimera miljön om du vet vad du håller på med.
Kör du någon form av page cache idag? CDN? |
Jag har en kund som kör Crystone VPS och ja det går snabbare, både för kunder och admins. Fast den näst intill kostnadsfria supporten från shared hosting kostar med VPS mycket mer.
Själv kör jag VPS för två av mina sajter, hos Digital Ocean, och det funkar bra. Prismässigt ungefär samma som ett bra svenskt webbhotell. Laddningstiderna är bättre och enligt GWT har "Tid som krävs för att hämta en sida" minskat från ca 700 ms till ca 200 ms. Nackdelen är att du behöver koll på all mjukvara, jag har t.ex. fått gå upp i RAM för att kunna hantera en del bakgrundsprocesser (WP-plugins). |
Citat:
Citat:
Wp memory limit höjde vi dock rejält för länge sen, så den biten borde redan vara fixad :) Tack för svar och tips från er båda, uppskattas! |
Citat:
Ett cdn kan göra stor skillnad, särskilt om servern inte är i topptrim. |
Jag har testat att köra min blogg på diverse olika delade hostingmiljöer som Binero, Oderland, Inleed osv men bytte till en VPS hos Providerservice för att få tillgång till nginx, varnish och memcached. Det blev en oerhörd skillnad!
Mer meck än en delad hosting såklart men än så länge är det värt det.. :) |
Citat:
När du köper en VPS så är det du som har fullt ansvar för den och ingen annan. Därför kan det vara bra att köpa en tilläggstjänst så någon hjälper dig om du inte klarar av servern själv. |
VPS på OVHs cloud kostar ca 80kr per månad och är dom bästa.
|
Mycket har hänt med vår hosting sedan dess också. Premiumkonton får möjlighet för gratis memcache efter sommaren bl.a.
Klarar man sig fint utan support så är vps ett utmärkt alt. Behöver du ha någon som håller dig om ryggen 24/7 så är många webbhotell att rekommendera. Särskilt vid backup, återställning, hackers, svartlistning osv Citat:
|
virtualcenter.se erbjuder billiga vpser för den typen av hosting i alla fall.
Har två maskiner där idag och är inte annat en nöjd. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson