![]() |
Service design, behövs det?
Jag har jobbat som frond-end utvecklare och designer i några år nu mot många stora företag och komplexa projekt. Senaste tiden har jag kodat mindre och sysslat mer med UX - så kallade Service Design. Något som jag är lite frustrerad av är hur lite företag investerar i detta och inte ser det vitala. För mig är det självklart.
|
Göra det enkelt...
Tjänstedesign, även kallat service design,[1] innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%A4nstedesign |
De flesta företag väntar sig nog att utvecklarna ska ha detta med i tankeprocessen hela vägen ändå? Endast de allra största företagen väljer nog att specialisera och detaljstyra uppdragen så pass. Tämligen abstrakta nya koncept blir till slut också bara tomma modeord typ Webb 2.0 och "molnet".
|
Förstår hur du tänker och så har det lite grann idag. Dock så enkelt är det inte. Utvecklare borde få färdiga tasks/lösningar som är analyserade, testade och utvärderade av ett UX team.
|
Citat:
Men det, är dock enkelt sagt att konstatera problemet. Väldigt få kan nog lösa detta utan rätt mycket cash för projektering och den tid som behöver läggas av en s.k. "specialist". Många väljer nog då den snabbare och billigare vägen... |
Citat:
|
Japp nu menar jag i mer stora komplexa organisationer som vill lägga mer information och tjänster på nätet.
Var mest nyfiken och höra om andra hade liknande fall. Och hur dem tacklar sina kunder. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson