![]() |
Hur ser ni på detta brottet?
Om jag är extremt duktig programmerare och medvetet lägger in "svagheter" i koden i ett program/system i hopp om att orsaka skada. Vilka brott gör jag han sig skyldig till?
Låt säga att en konkurrentA betalar en programmerare att sabba för en annan konkurrentB. När konkurrentB är har gått i konkurs så får ju programmeraren massor av jobb av konkurrentA som tack för hjälpen. Inget som är direkt "hederligt" och programmeraren är ju inte direkt poppis hos konkurrentB. Har ni varit med om detta? Typ att man använder mänskliga-"trojaner" för att sänka konkurrenter? |
Hej,
Borde inte det kunna klassificeras och rubriceras som trolöshet mot huvudman, vilket i så fall ge fängelse. Sker det mot en statlig myndighet kan väl det vara fråga om sabotage, vilket i princip kan ge livstid (extremt sällsynt förvisso). Någon juridiskt påläst person som vet? |
Det beteendet kallar jag sabotage, illojalitet eller minst trolöshet!
Jag själv skulle aldrig i livet kunna tänka mig att införa "skadlig kod" i en uppdragsgivares/arbetsgivares program. |
Citat:
Om någon anställer någon så är man ju en otroligt dålig person, om man utnyttjar den som betalar dig för en tjänst. Detta var faktiskt en av anledningarna till att jag valde att lära mig själv, lite om allt ,istället för att outsourca till folk om man behöver hjälp med något. Det har tagit betydligt längre tid att bli bra på allt, men nu efter en massa år så börjar det löna sig (även om man blivit helt flint av all stress). |
Vore spännande med lite bakgrundinfo här, varför funderar du i dessa banor?
|
Insider, sabotage, förräderi? :)
Hur ser man på det om de som utvecklar programvaran lägger in dolda bakdörrar för ägarens räkning. Dåligt exempel men tydligt vad jag menar: om Microsoft väljer att pusha ut en förändrad binär via windows update som är någon form av rootkit. Eller lägga till en användare i RDP gruppen. Vad gör de sig skyldiga till för brott, samt om det skulle vara på beställning/order av övervakningsstaten. Om MS på order av NSA ska pusha ut trojan till alla Windows maskiner i Kina för att CIA/NSA är nyfikna på vad som händer/spionage för det snabbt växande Kina. Jag snackar bara goja nu men allt är välla möjligt i denna tokiga värld :). |
Citat:
Ser jag ett stavfel på en sida så kommer jag inte att använda mitt kreditkort eller att anlita någon för en tjänst. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson