![]() |
Vilka kriterier på bra projektledare/teknisk chef?
Jag går och funderar på hur man på bästa sätt kan ro iland ett större design/php-projekt som sannolikt inbegriper några nya och gamla-i-gården utvecklare.
Jag har ingen tekniskt huvudansvarig idag, men skulle sannolikt behöva det efter de 4-5 mån som projektet skulle ta, och då låter det inte fel att kunna låta en projektledare kunna ta över den rollen som en fortsättning också, även om det inte är nödvändigt. I en liten organisation med behov av såväl användardesigner, jQuery, bootstrap och mer PHP front- och backendutvecklare så vore det självklart förnämligt om projektledaren kunde någon av dessa delar också, och annars kommer att behöva samverka med flera off-shore utvecklare. I så fall, vilket område skulle du säga är viktigast att leta efter hos just en projektledare/ev teknisk chef? Har du jobbat som sådan, eller haft erfarenhet av sådana som varit riktigt bra, och i så fall vilka egenskaper ska man leta främst efter, och varför? |
Min erfarenhet är att en projektledare inte behöver och i många fall inte bör ha teknisk detaljkunskap. Det bör istället finnas en arkitekt (kan vara en eller ett team av utvecklare som fyller den rollen) som lägger upp miljöer, strategier och förmedlar dessa ut i utvecklar teamen. Om du inte har jobb för en projektledare på heltid kan du hyra en sådan på kran från ett konsultbolag.
Om du trots allt vill ha en av teammedlemmarna som på deltid även skall köra projektledning så vill du ju ha en person som är bra på att planera och bryta ner arbete, samordna, delegera, dokumentera, följa upp = det vanliga projektledararbetet. Problemet med att sitta som en i teamet är att man riskerar att tappa auktoritet. En annan risk är att man tar på sig för mycket jobb själv. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson