![]() |
TV/Radiolicens
Hej,
Det är så att jag är folkbokförd på en adress och bor på en annan adress i andrahand. Jag har betalat tv-avgiften där jag bor i andrahand i ett år men nu börjar fakturor på den adressen jag är folkbokfört på komma och vill att jag ska betala där också. Det betyder att jag betalar 2st TV-avgifter. Enligt Radiotjänst ska jag/alla betala där man är skriven men den personen jag hyr lägenheten av vill att jag ska betala där också. Allt känns konstigt. Vem har rätt? Är det meningen att jag ska betala 2 avgifter? EDIT: Ledsen för fel sektion. Kanske ska vara i Off-topic. Flytta tack. |
Det ska du verkligen inte göra.
Du betalar ju redan TV-licens. Är du inneboende eller sambo hos någon så har man en gemensam TV-licens. |
Tack för svar. Behöver få lite hjälp här..
Kan förstå att man ska betala där man är folkbokförd. Dock har jag svårt att argumentera till den personen jag hyr lägenheten av varför jag inte ska betala hans avgift. Men vet någon om avgiften jag betalar på min folkbordförda adress täcker där jag hyr i andrahand? |
Så här står det på Radiotjänstens sajt:
Ska jag betala radio- och tv-avgift om jag hyr lägenhet i andra hand/är inneboende? SVAR: Hyr du lägenhet i andra hand och det finns en tv-mottagare i lägenheten, ska du betala radio- och tv-avgift. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand och låter tv-mottagaren stå kvar i lägenheten, är det din hyresgäst som ska betala radio- och tv-avgiften. Är du inneboende och du har en egen tv-mottagare på ditt enskilda rum är det du som bor och är folkbokförd i rummet som ska betala radio- och tv-avgift. Men gäller det även om jag inte är folkbokförd där? |
Där du är bosatt betalar du TV-licens.
Om du betalar TV-avgift där du är folkbokförd så betalar du licensen för din mobil, TV och dator. Du ska inte behöva betala TV-avgift två gånger bara för att du har utrustning på två olika ställen i Sverige - för du har redan betalat dem. Jag är väldigt säker på att han försöker få dig att betala för hans TV licens för att han själv inte vill lägga ut pengar på det. Då betalar du för att han kommer åt svtplay på sin dator/mobil och för att han kollar på TV. Det ska vara en licens per person (alt. familj)? Någon får gärna bekräfta men det måste ju vara så. Typ som ett Netflix abonnemang. Spelar ingen roll vartifrån du kollar. Du har redan betalt. |
"Du får ha hur många tv-mottagare som helst i hushållet, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor och är folkbokförda på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort."
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...agor-och-svar/ Man måste ju enligt lag folkbokföra sig där man bor, så om du inte är folkbokförd där du hyr, är det väl ett tillfälligt boende. |
Citat:
Är helt inne på samma linje. Tror att han försöker utnyttja mig att betala hans licens. Han är ju bokförd på den adressen jag hyr i andrahand. Han bor nu i sitt fritidshus. |
Verkar ha fått klarhet i det här. Jag ska betala 2 avgifter om jag inte kommer överens med den personen jag hyr i andrahand av. Om bostaden hade varit på en annan ort än vad man är bokförd på hade det gått under "tillfällig bostad på annan ort" därmed skulle jag inte behöva betala 2 avgifter.
Argumentet: Annars hade man kunnat haft 20 bostäder och betala 1 avgift. Skum situation dock, jag kan inte vara själv!!!!!! :) |
Citat:
|
Citat:
Du borde ha reglerat detta i hyreskontraktet men det är lätt att vara efterklok. Förhoppningsvis är din hyresvärd schysst och går med på att betala avgiften. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson