WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Problem med CalDav (kalender) - behöver fräscha ideér (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061273)

leonard 2014-03-21 01:58

Problem med CalDav (kalender) - behöver fräscha ideér

Har stött på ett störigt problem.. Använder citynetworks webbmail och har outlooken kopplad till denna. Däremot så är inte kalendern synkad till den kalendern som finns hos CN. D.v.s har bara en lokal kopia på min dator. Vilket är mycket problematiskt när jag accepterar mötesförfrågningar och dylikt eftersom dessa inte dyker upp på andra ställen än datorn jag accepterar den på.

Tyvärr så verkar inte outlook stödja Remote Calendar Access via annat än CalDav. Och då måste jag köpa en programvara/plugin till outlook för detta.

Ett annat problem är att min Windows Phone enbart stödjer CalDav via Google mail, och inte andra leverantörer av mailkonton. Så jag kommer aldrig kunna få upp samma kalender på mobilen som på datorn, även om jag nu råkar ha kalendern synkad till webbmailen.

Mitt enda hopp verkar därför vara något av dessa två alternativ, men jag söker lite andra kloka människors rekommendationer eller erfarenheter.
  • Jag skippar citynetworks inbyggda kalender helt och går över till Google Calendar. Kopplar den till Outlook via denna metod och kan därmed lägga till Google kontot på min Windows Phone, samt logga in via webbläsaren och dessutom se kalendern på datorn. Nackdel? Inte mailen på samma ställe (använder inte gmail). Enda jag kommer på just nu. Så de gånger jag inte har outlook tillgängligt, typ om jag använder en annan dator så måste jag logga in på ett ställe för mailen och ett annat för kalendern. Eller går det lägga till IMAP-konton i Gmail också och börja använda det som webbmail?
  • Jag skaffar någon shared exchange-lösning för enbart kalendrar? Finns det ens sådana?

Vad tror ni, har någon suttit i samma sits? Alla förslag uppskattas. Året är fan 2014, kan inte leva så här.

KristianE 2014-03-21 05:34

Hej,

Hosted Exchange, Office 365 eller Google Apps for Business (krävs för Outlook-connectorn)
är vad jag skulle rekommendera. Men varför inte flytta mailen också från City Networks?
Då kommer du få allt på samma ställe?

leonard 2014-03-21 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20488716)
Hej,

Hosted Exchange, Office 365 eller Google Apps for Business (krävs för Outlook-connectorn)
är vad jag skulle rekommendera. Men varför inte flytta mailen också från City Networks?
Då kommer du få allt på samma ställe?

Tack för svaret!

Ja, det verkar onekligen den smidigaste lösningen om jag även flyttar mailen. Men hur fungerar det rent praktiskt, flyttar jag även över domänen då?

digiArt 2014-03-21 13:19

Peka bara MX dit du vill ha mailen så är saken biff. Finns garanterat guider för både 365 och Google apps.

leonard 2014-03-21 18:32

Tack för hjälpen. Jag har nu skaffat mig hosted exchange. :) Kanske övergår till 365 då jag redan använder nästan hela sviten. Men det får bli en fråga för senare!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson