WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Folk & Destruktiv kritik (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060706)

LTMplay 2014-02-04 13:12

Folk & Destruktiv kritik

Hej!

Jag skulle vilja få höra lite om hur ni gör när ni stöter på krångliga, hm, vad ska man kalla dem? Vet faktiskt inte riktigt men, det finns personer som ger mig och min verksamhet kritik ibland och detta uppskattar jag såklart såvida det inte går över till enbart destruktiv kritik som det nu har gjort och hatet bokstavligen haglar ner. Besvarar ändå med "Tack för din kritik! Detta tar vi lärdom av." etc. för något annat vet jag inte.

Personen som är aktuell nu ger sig dock inte utan senast i morse hade hen hittat ännu fler punkter att klaga på. Många var av dem inte så viktiga och hen gör en höna av en fjäder så att säga, här är ett exempel "Ni har särskrivit de här och avsluta aldrig med kram i en kommentar och ta bort professionella för det är ni inte!" (för att bara nämna några). Jag vill givetvis besvara allt jag får in men, finner just detta lite svårt. Visst man kan ignorera det men, känns ju inte heller bra. Hur brukar ni göra? Har ni stöt på liknande folk?

Erik Stenman 2014-02-04 13:22

De grammatiska och övriga påpekandena som vederbörande gör verkar helt korrekta och att benämna det där hat är ju absurt.

LTMplay 2014-02-04 13:39

Jag tycker nog ändå att man får ha någon sorts grund om man ger sådan kritik, kanske inte just det grammatiska men att personen påpekade att vi inte skulle vara professionella. Vi hade då redan bett om ursäkt för en kommentar som inte skulle ha uppskattas.

Frågan var iallafall hur man skall bemöta detta. För nu har jag säkert skrivit tack för din kritik 3 gånger och finner inget annat svar.

tartareandesire 2014-02-04 13:39

Har ingen aning om vad för verksamhet ni driver? Är det en hipp, ungdomlig bransch kanske det kan funka med ett "kram" men om det förväntas en mer strikt, formell kommunikation så är det nog ett ganska provocerande svar :)

Sen vet jag inte vad för kanal det handlar om heller eller om det är faktiska, betalande kunder som kommenterar? Om det känns nödvändigt att svara på alla meddelanden så är det onödigt att reta upp kunderna ytterligare vilket du verkar göra. Det är nog en viktig förklaring till den situation som uppkommit.

Försök återkoppla sakligt till kritiken och åtgärda relevanta brister som kommenteras, särskrivningar och dylikt är ju t.ex. enkelt att fixa till. Fråga personen på vilket sätt ni inte är professionella?

Sen får man alltid dras med ett fåtal regelrätta idioter när man bedriver verksamhet på nätet, dessa är ingen idé att lägga tid på. Viss verksamhet drar väl också till sig fler sådana än annan.

LTMplay 2014-02-04 13:47

Tack tartareandesire för ditt svar! Hade inte tänkt så långt att man kunde ifrågasätta kommentaren. Antar att jag mest var så bedrövad över den ogrundade kritiken jag fick gång på gång att jag inte tänkte på detta eller att det skulle röras till ännu mer i stämningen. Och nej det var ingen faktiskt kund, utan någon som inte skulle uppskattat vårt tillväga sätt att sprida en tävling och ville klaga sedan vet jag inte varför det drogs så långt. Är rätt ny i branschen också så har ingen vidare erfarenhet över hur man bemöter sånt här och tackar för alla svar jag kan få!

Westman 2014-02-04 14:45

Professionell = inga smileys, inga "kram" eller liknande osv.
Det är mitt korta och något generaliserande svar.

Att svara på all kritik behöver man inte. Det går alldeles utmärkt att slänga den i papperskorgen om man inte tycker att den tillför något.

Erik Stenman 2014-02-04 15:33

Jag kan tillägga att jag när jag svarar på mail av liknande karaktär använder jag en "standardmall" som består av en artig inledande samt avslutande text och i mitten skriver jag det aktuella svaret.
Om det är kritik så brukar jag tacka för den.

Conny Westh 2014-02-04 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av LTMplay (Inlägg 20485810)
Jag tycker nog ändå att man får ha någon sorts grund om man ger sådan kritik, kanske inte just det grammatiska men att personen påpekade att vi inte skulle vara professionella. Vi hade då redan bett om ursäkt för en kommentar som inte skulle ha uppskattas.

Frågan var iallafall hur man skall bemöta detta. För nu har jag säkert skrivit tack för din kritik 3 gånger och finner inget annat svar.

Du ska ALDRIG "bemöta" kritik.... Därför att det är den personens personliga åsikter. Om personen i fråga tycker så, så är det en korrekt åsikt och det är inget du ska bemöta.

Tacka för personens synpunkter och gör de ändringar du tycker är befogade och strunta i resten.

Min devis är: Lyssna ALLTID på andras synpunkter och kritik, men ta besluten vad du ska göra själv, det är i slutändan ditt system. Det är skillnad på att lyssna på synpunkter/kritik respektive att BLINT LYDA allt vad andra säger.....

När du kommunicerar med någon som lämnar kritik så ska du över huvud taget inte framföra dina synpunkter på kritiken i sig. Du ska lyssna och ställa mer frågor så du får kritikern att berätta så mycket som möjligt av sin kritik/synpunkter. Allt detta är sen underlag till nästa version av ditt system, men du sållar ju själv sen. Men sålla inte redan i detta tidiga insamlingsskede, utan låt kritikerna prata till punkt.

pelmered 2014-02-04 19:50

Givetvis ska man bemöta kritiken man får, speciellt om den är i öppna kommentarsfält, men det finns många olika sätt att bemöta den på. Hur man ska svara i varje enskilt fall är det ju omöjligt att svara på och man får oftast försöka ha lite fingertoppskänsla där.
Är det öppen kritik i exempelvis kommentarsfält så är det extremt viktigt att man tänker på vad man säger. Man ska alltid behålla lugnet samt alltid agera och uttrycka sig professionellt och sakligt- Du ska undvika att ge sig in i hetsiga diskussioner eftersom det oftast bara är att kasta mer bensin på elden.
Vill du förklara din/ditt företags ståndpunkt eller hur ni har tänkt i en viss fråga är det väldigt viktigt att vara professionell, saklig och inte anklagande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson