WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Roligaste bluffbutikerna på nätet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060305)

Thomas E 2013-12-30 15:13

Roligaste bluffbutikerna på nätet
 
Jag letade efter en affisch och kom in på shopping-sidan www.zazzle.se. Ser helt seriös ut, snygg grafik och design. Men om man kollar vidare kan man t.ex köpa varan "Pålitliga elak av kommunikationen över långdistans reselappar för väskor" (googla på det...). När jag kollade vidare om zazzle hittade jag en enda recension. På trustpilot skrev Linda Nylund: "Utbudet är enormt & enkelt sätt att hitta personliga presenter eller något extra till bara dig själv. Priset är överenskommligt för den kvalitet zazzle erbjuder."

På en av de högst rankade sidorna som länkar till zazzle skriver någon "Kreativ användning av Pet Vatten Skålar Från Zazzles Zazzle shoppar Showcase: Littlewillow Hollister.Se Göteborg från Carra Jag har just designat min 16016:e punkt på Zazzle."

Jag blev bara tvungen att kolla in den andra hemsidan som nämns i samma mening av samma bloggare, se.hollisterbon.com. På deras framsida, i största stil, skriver de "Besparingar på upp till 70% rabatt. Här är shopping på nätet för det bästa valet. Här kan du hitta vad du vill."

Som Google translate hade sagt, A Good New Year on you everybody!

autosvar 2013-12-30 15:34

Jag skulle nog inte kalla det för en bluffbutik då det tycks vara ett företag som funnits sedan 1999 med ganska tunga utmärkelser bakom sig och investerare i ryggen. Tycks skriver jag som reservation då deras Wikipedia-sida givetvis kan vara skriven av dem själva och sluppit igenom kvalitetskontrollen...

Utöver detta finns det en del att läsa om Zazzle på Techcrunch.

Domänen zazzle punkt se ägs av Zazzle.com Inc.

Så inte bluff utan snarare dålig implementering av språkstöd.

Thomas E 2013-12-30 17:32

Visst, man kan få någon vara levererad inom 30-40 dagar om man beställer där. Men får man ingen, eller fel, så är man nog körd.

Jag tycker man är kvalificerad som bluffbutik om man skriver att "kunden är i centrum" och har en toppsnygg design. Men man orkar inte ens ta in en översättare utan kör google translate. Och orkar inte vänta på feedback, utan köper det från en kines som gör falska inlägg i svenskt namn med google translate. Och orkar inte vänta på någon som bloggar om varorna, utan köper en annan kines. Som kör google translate..

WebboT 2013-12-30 17:41

Zazzle vet om att Google-översättnigen är dålig:
http://zazzle-se.custhelp.com/app/an...tail/a_id/1811

autosvar 2013-12-30 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas E (Inlägg 20483762)
Visst, man kan få någon vara levererad inom 30-40 dagar om man beställer där. Men får man ingen, eller fel, så är man nog körd.

Jag tolkade ordet bluff som att du ansåg butiken endast vara ett bedrägeri utan någon verksamhet bakom. Efter ditt förtydligande ovan kan jag säga att jag håller med dig, särskilt som betygen är riktigt dåliga.

tartareandesire 2013-12-30 18:19

Man är inte en bluffbutik bara för att man använder Google Translate i produktbeskrivningen eller skeppar varor från Kina (eller något annat land för den delen). De som vill ha billiga produkter står ut med sådant helt enkelt, svårare än så är det inte. Deras målgrupp struntar i allt annat. Manuell översättning kostar pengar och den kostnaden måste på något vis tas ut från kunderna. Jag hade aldrig handlat därifrån själv men det beror inte på att jag anser att de är en bluffbutik.

backen 2013-12-30 19:40

Zazzle är ju en av världens största POD (Print on demand) företag som i USA nu är större än Cafepress om jag mins rätt.

Eftersom det är användarna som skapar produkterna med sina egna bilder och skriver sina egna produkttexter så finns det inte en chans i världen för zazzle att översätta alla miljontals texter manuellt och att användarna själva skulle skriva sina texter på 20 språk funkar ju inte heller (jag har just nu runt 2000 unika bilder på runt 15000 produkter). Däremot håller jag med om att resten av texterna på siten som inte är produkttexter borde översättas manuellt. Samt att man i länder som behärskar engelsa behåller produkttexterna på engelska.

Jag har sålt produkter på Zazzle i 4-5 år utan problem.
Jag har dessutom köpt produkter både från Zazzle.se och Zazzle.com utan problem (man brukar få rabatt då och då som säljare) och leveranstiden har varit runt 1 vecka. Vet inte om dom trycker i sverige eller om allt kommer från USA.

Det är ju inget bra betyg på Zazzle.se när siten upfattas som bluff.

WebboT 2013-12-30 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av backen (Inlägg 20483768)
Samt att man i länder som behärskar engelsa behåller produkttexterna på engelska..

Det finns ju en länk högst upp på varje produktsida där man kan skifta tillbaka originalspråket (Engelska).

Captain Thailand 2013-12-30 20:08

Hej,

En kort men tydlig information om att de icke-engelskspråkiga sidorna är "robot-översatta" vore kanske en kompromiss.

WebboT 2013-12-30 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20483770)
Hej,

En kort men tydlig information om att de icke-engelskspråkiga sidorna är "robot-översatta" vore kanske en kompromiss.

Översatt av robotar(Visa på originalspråket) står det på varje produktsida.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson