WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Mailserver (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10603)

chrizz 2005-10-30 13:20

Hej. Jag har lite problem med mailservern på min webbsida. Forumet skickar ut mailen via php (sendmail) och slutligen exim4.

Vad kan man göra så t.ex. inte Yahoo tror att man skickar spam? Gmail är ok, spray är numera ok. Hotmail har jag faktiskt inte provat på länge, men det bör vara ok då många som registrerar sig använder det.

DeSoto 2005-10-30 14:17

Hur ser de headers ut som du skickar i mailet? Kan du klistra in koden för hur du skickar mailen, och ungefär hur mailen ser ut? (dvs hur stor andel html, etc)

kullervo 2005-10-30 14:38

För att lära dig almänt om spamfiltrering kan du kika på Spamassassin. Jag har inte sett det själv men jag har för mig att det finns väldigt bra guider och förklaringar på webbsidan om hur Spamassassin arbetar.

chrizz 2005-10-30 14:56

Citat:

Originally posted by DeSoto@Oct 30 2005, 15:17
Hur ser de headers ut som du skickar i mailet? Kan du klistra in koden för hur du skickar mailen, och ungefär hur mailen ser ut? (dvs hur stor andel html, etc)
Det har nog inte med headern att göra gissar jag då det är punBB (forumet) som skickar mailen, och jag tvivlar starkt på att det är något felaktigt där.

Jag tror snarare att det isåfall är något med inställningarna i exim som gör att vissa inte tror att servern är en "godkänd" mailserver eller nåt sånt.

patrikweb 2005-10-30 15:27

Skickar du många mail samtidigt, för vet att hotmail brukar kunna klassa alla mail som spam om man skickar många under en viss tid från samma avsändare och liknande innehåll

bo82 2005-11-05 11:30

Jag har samma problem... Till google går det bra, men på hotmail dyker dem inte upp alls. Inte ens i junk mail...

jag sänder mail i php med denna funktionen mail($tempmail,$subject,$text,"From: $name <$email>");

där är väl inget som kan vara spam??

chrizz 2005-11-05 12:37

Citat:

Originally posted by bo82@Nov 5 2005, 12:30
Jag har samma problem... Till google går det bra, men på hotmail dyker dem inte upp alls. Inte ens i junk mail...

jag sänder mail i php med denna funktionen mail($tempmail,$subject,$text,"From: $name <$email>");

Det har lite att göra med hur du ställt in mailservern, men jag kan inte riktigt peka på vad tyvärr :/

bo82 2005-11-06 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av chrizz
Citat:

Ursprungligen postat av bo82

Det har lite att göra med hur du ställt in mailservern, men jag kan inte riktigt peka på vad tyvärr :/

Problemet är att jag inte har den åtkomsten på min server... (b-one)

Surt att hotmail ska junka ens mail

Axe 2005-11-06 20:21

Om du lägger in en SPF (tror jag det heter ) i din DNS så kommer hotmail att acceptera dina mail oavsett om du skickar många samtidigt. Den verifierar då att din server har samma ip som den domän som du hävdar är avsändare. Det finns mer info om du googlar eller surfar till Microsoft.

kullervo 2006-03-11 16:48

Jag har stora problem att leverera epost till Hotmail. Har testat ett spamanalyseringsverktyg som ger eposten 0.0 spam-poäng. Har även SPF-record i DNS-servern sedan flera månader tillbaka. Någon som har mer tips?

Edit:
Det är alltså endast problem med Hotmail och det är inte direkt ett nytt problem.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson