WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero glömde förnya min domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060200)

jeppjepp 2013-12-18 09:00

Binero glömde förnya min domän
 
Har varit borta några dagar och upptäcker att min största sajt inte haft en besökare på de senaste 6 dagarna.. Upptäcker tillslut att Binero inte förlängt just den domänen trots att jag betalat fakturan en månad innan förfallodatumet gått ut.

De andra domänerna i samma faktura blev förlängda. Jag har både fått bekräftelse på mejl och i deras kontrollpanel att den fakturan är betald.

I deras kontrollpanel ser jag sedan att jag fått en till faktura med just den domänen som inte blivit förlängd. Jag betalar även den fakturan i all hast om att få upp sajten så fort som möjligt då supporten verkar ha sovmorgon. Nu har jag alltså betalat samma domän två gånger...

Ska bli intressant att se hur Binero löser detta. Vilken typ av ersättning jag får då jag gått miste om en hel del inkomst och besökare. Dessutom har jag betalat x2 för förlängning av samma domännamn.

Sajten är fortfarande inte uppe...

Återkommer här i tråden hur Binero löser denna miss.

ZynX 2013-12-18 09:28

Citat:

Ursprungligen postat av jeppjepp (Inlägg 20483127)
Har varit borta några dagar och upptäcker att min största sajt inte haft en besökare på de senaste 6 dagarna.. Upptäcker tillslut att Binero inte förlängt just den domänen trots att jag betalat fakturan en månad innan förfallodatumet gått ut.

De andra domänerna i samma faktura blev förlängda. Jag har både fått bekräftelse på mejl och i deras kontrollpanel att den fakturan är betald.

I deras kontrollpanel ser jag sedan att jag fått en till faktura med just den domänen som inte blivit förlängd. Jag betalar även den fakturan i all hast om att få upp sajten så fort som möjligt då supporten verkar ha sovmorgon. Nu har jag alltså betalat samma domän två gånger...

Ska bli intressant att se hur Binero löser detta. Vilken typ av ersättning jag får då jag gått miste om en hel del inkomst och besökare. Dessutom har jag betalat x2 för förlängning av samma domännamn.

Sajten är fortfarande inte uppe...

Återkommer här i tråden hur Binero löser denna miss.

Binero kommer bara kompensera med en ny domän till dig. Att du förlorar inkomst de har väl hänt, men samtidigt betalar du 100 kr om året för en domän så tyvärr finns de inte så mycket mer ersättning att hämta. Du får istället ta dig själv i kragen och flytta domänen till något annat ställe som du kan förlita dig på. Det är faktiskt inte OK att dom inte förnyar din domän om du har betalt för den i förtid innan fakturan gått ut.

jeppjepp 2013-12-18 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20483128)
Binero kommer bara kompensera med en ny domän till dig. Att du förlorar inkomst de har väl hänt, men samtidigt betalar du 100 kr om året för en domän så tyvärr finns de inte så mycket mer ersättning att hämta. Du får istället ta dig själv i kragen och flytta domänen till något annat ställe som du kan förlita dig på. Det är faktiskt inte OK att dom inte förnyar din domän om du har betalt för den i förtid innan fakturan gått ut.

Pengar för domänen jag betalt 2ggr ska jag ha tillbaka. Inget snack om.

På min tidigare arbetsplats hände ungefär samma sak. Dock gick tiden lite längre så att en annan kund köpte samma domän. Det slutade i rätt rejäla summor i skadestånd.. Detta kunde lätt ha hänt här om inte jag vart vaksam.

De kommer antagligen aldrig ersätta mig för det jag förlorat. Men intressant om de kan få en missnöjd kund till nöjd eller om de bara skiter i det.

Har fortfarande inte fått domänen förnyad och inget svar från supporten...

spajk 2013-12-18 10:23

Har de inget telefonnummer som du kan nå dem på? Eller sitter du fortfarande i telefonkö sedan 08? Om det är kritiskt och du förlorar pengar så kan det ju vara värt att släppa telefonrädslan och ringa dem.

tony-axbyte 2013-12-18 10:43

Har du viktiga domäner bör du hålla koll på dom, finns många inlägg på wn om det. Normalt får man inte ersättning för indirekta skador som förlorade intäkter m.m, brukar stå i allmänna villkoren.

DavidEW 2013-12-18 11:09

Jag kan rekommendera tartareandesire:s script för domänövervakning. Eller så får du använda en tjänst som Domaintower.

ZynX 2013-12-18 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av jeppjepp (Inlägg 20483129)
Pengar för domänen jag betalt 2ggr ska jag ha tillbaka. Inget snack om.

På min tidigare arbetsplats hände ungefär samma sak. Dock gick tiden lite längre så att en annan kund köpte samma domän. Det slutade i rätt rejäla summor i skadestånd.. Detta kunde lätt ha hänt här om inte jag vart vaksam.

De kommer antagligen aldrig ersätta mig för det jag förlorat. Men intressant om de kan få en missnöjd kund till nöjd eller om de bara skiter i det.

Har fortfarande inte fått domänen förnyad och inget svar från supporten...

Ja du borde ha rätt till 2 års domän som minst, samt något års komp.

Du har rätt till att få ut auth-key från domänen. Kan du få ut denna från Binero kan du flytta denna redan nu till någon ny leverantör. (dock kommer du åka på att betala den direkt på nya stället eftersom Binero inte förnyat den! men då kommer du i alla fall igång igen innan domänen går ut helt.

tartareandesire 2013-12-18 11:13

Om du går in under abonnemang och domäner så tror jag det ska gå att förnya domäner direkt oavsett om de gått ut på faktura eller inte, testade du det? I Loopias kontrollpanel så går det också att förnya / återaktivera domäner manuellt omedelbart när de gått ut vilket är bra om något misstag begåtts från endera sidan. Om det gäller andra domäner än .se eller .nu så kan det dock kosta en tusenlapp. Hade det inte fungerat hos Binero så hade du kunnat flytta domänen till Loopia och förnyat den där. Kod för transfer kan du generera direkt i Bineros kontrollpanel. Lite sent att tipsa om nu dock kanske :)

jeppjepp 2013-12-18 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20483131)
Har de inget telefonnummer som du kan nå dem på? Eller sitter du fortfarande i telefonkö sedan 08? Om det är kritiskt och du förlorar pengar så kan det ju vara värt att släppa telefonrädslan och ringa dem.

Tack för din dryga kommentar. Tyvärr har jag ett heltids jobb att sköta så har inte tid att sitta i telefonkö hela dagen.

Sitter i telefonkö nu. Verkar bara vara en som jobbar med support via telefon. Dessutom bröts samtalet när jag vara nummer 2 i kön...

jeppjepp 2013-12-18 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20483138)
Om du går in under abonnemang och domäner så tror jag det ska gå att förnya domäner direkt oavsett om de gått ut på faktura eller inte, testade du det? I Loopias kontrollpanel så går det också att förnya / återaktivera domäner manuellt omedelbart när de gått ut vilket är bra om något misstag begåtts från endera sidan. Om det gäller andra domäner än .se eller .nu så kan det dock kosta en tusenlapp. Hade det inte fungerat hos Binero så hade du kunnat flytta domänen till Loopia och förnyat den där. Kod för transfer kan du generera direkt i Bineros kontrollpanel. Lite sent att tipsa om nu dock kanske :)

Tack för svaret. Det var precis det jag gjorde innan jag skrev detta inlägg. Det sjuka är att domänen fortfarande inte verkat bli förnyad då sajten fortfarande inte fungerar. Irriterande..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson