WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   E-postadresser - hur tjäna pengar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059867)

Macsoft 2013-11-19 15:07

E-postadresser - hur tjäna pengar?

Om du skulle äga säg mellan 50-150 000 e-postadresser till privatpersoner, på vilka sätt skulle du använt dessa kontakter för att skapa en business?

Frågan är kanske löjlig men jag fick frågan själv och kommer faktisk inte direkt på något konkret. Gör du? :)

patrikweb 2013-11-19 15:14

Stora frågan har du avtal med dom om rättigheter för utskick eller avtal som reglerar sälja dom eller använda för annat bruk?

Annars är värdet väldigt lite.

gregoff 2013-11-19 15:36

Gör mänsligheten en tjänst och ge fan i att spamma dom...

KristianE 2013-11-19 20:51

Du kan bara tjäna pengar på adresserna om du har 50.000 till 150.000 avtal som säger att du får tjäna pengar på dem (d.v.s. spamma, sälja vidare, etc).

Om du inte har 50.000 till 150.000 avtal så är det bara att radera listan.

FacebookSidor 2013-11-20 10:39

Annars så kör du ett massmail och marknadsför någon produkt du vill sälja eller typ CPA och hoppas på det bästa :)
Vet dock inte om det är lagligt m.m så kolla upp det innan! :D

Blackhat.

Macsoft 2013-11-20 11:04

Som sagt

Låt oss hålla oss till vad det är. Vi behöver inte dramatisera.

Jag fick frågan. Jag äger inga e-postadresser men hade inget vettigt svar själv att ge.

Det var inte frågan om SPAM utan en möjlighet till en affär.

Jag listade frågan under "off topic" vilket betyder just off topic.

Tråden avslutas och jag ber om ursäkt för att ha startat den.

tartareandesire 2013-11-20 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av Macsoft (Inlägg 20481419)
Låt oss hålla oss till vad det är. Vi behöver inte dramatisera.

Jag fick frågan. Jag äger inga e-postadresser men hade inget vettigt svar själv att ge.

Det var inte frågan om SPAM utan en möjlighet till en affär.

Jag listade frågan under "off topic" vilket betyder just off topic.

Tråden avslutas och jag ber om ursäkt för att ha startat den.

Du fick ju seriösa svar om avtal och rättigheter? Utan att veta något om detta så kan man inte ge andra svar än de du fått.

allstars 2013-11-20 11:47

När det gäller ett opt-in register skulle man kunna sälja för xx öre per adress eller enligt CPA, är också vanligt. Då är kostnaden högre, självklart.

Extremt viktigt att det står tydligt varför mottagaren får mailet och möjlighet till opt-out.

Och om du ska ge råd, så ge då rådet att hålla sig inom lagen vad gäller distribution av epostregister.

patrikweb 2013-11-20 12:34

Värdet blir ganska litet med om man inte har dom sorterade efter olika grupper, ska det vara värde så vill man ha dom efter ålder, kön, inkomst, intresse, titel, utbildning etc.

Lite som med tv reklam, visar bara det vanligaste säljande sakerna och som folk behöver. Ofta mycket kvinnoreklam, poker, hygienprodukter etc bara. Samt lite inslag av budget bilar och billiga resor,

Hade aldrig varit lönsamt ha reklam för en produkt till smal målgrupp..

eNamn 2013-11-20 12:47

<ironi>Hej jag äger mellan 50-150 000 brevlådeinkast till privatpersoner i Sverige, på vilka sätt skulle du använt dessa kontakter för att skapa en business?</ironi>

Äger jag dom eller hur är det?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson