![]() |
Vad göra?
En fråga:
Jag säljer 3 domännamn. På domänerna ligger några enkla sidor som inte ingår i försäljningen. Detta påtalas i köpeprocessen och köparen erbjuds att köpa till bilderna och texterna utan att nappa på det. Domännamnen förs över till mottagande part och omgående sätter denne upp 3 sidor med exakt samma innehåll som fanns på dem innan. (Frånsett bilderna.) Det är inga "fantastiska" texter men dock egenförfattade och skyddade (Detta stod angivet på alla sidorna när jag hade dem.) Observera att inga databaser eller filer följde med försäljningen. Finns det någon möjlighet att domänerna fortfarande är kopplade till mina gamla databaser eller har köparen helt sonika, innan jag tog ned sidorna, kopierat allt? Vad kan man göra? |
Nu vet jag inte exakt vad som gäller men gissar att ni skulle ha haft ett avtal påskrivet innan du sålde iväg dem. Där det stod att text samt bild inte är med.
Dock så kan de ju vara så att bild och text är skyddade enligt upphovsrättslagen, om de uppnår verkshöjd (http://www.regeringen.se/sb/d/1910/a/12248). Har du skapat bilderna själv? Det är säkert någon annan som kan denna lag bättre, men jag spånar. Köparen kan ha kopierat allt innan eller dykt in i archive.org för att plocka fram en indexering. Eftersom inga filer utbyttes så är det tveksamt att han använder dina databaser. |
Den kommunikation som skett kring detta bör kunna anses som bevis för att köparen var införstådd med att texterna inte ingick. Bilderna har jag skapat själv men de används inte av köparen.
Det värsta är ändå den etiska biten. Har kontaktat köparen och ombett denne att ta bort texterna, får se vad som händer. Det kanske finns en naturlig förklaring. Hur som helst, tack för svar David :) |
Vad står det i avtalet?
|
Det finns inget specifikt avtal men mejlkorrespondensen bör kunna användas!? Även fakturan pekar på att det är domäner som säljs.
Det rörde sig inte om några större pengar men man ska väl kunna lita och tro på personer? Den etiska biten i detta är bra mycket större än den ekonomiska. |
Om ni inte har utformat ett avtal om vad omfattningen av affären är så kan ni få en ganska otrevlig tvist på halsen.
Jag vet inte hur ofta jag skrivit det här på WN men gör alltid skriftliga avtal när ni gör affärer med immateriella rättigheter (som internetdomäner, varumärken eller text med möjlig upphovsrätt). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson