![]() |
Hyr en frilansare, skatt? hur?
Tjenare, om jag vill hyra in t.ex. en kodare som frilansar, låt oss säga att han tar 150kr/h. Hur deklarerar och bokför jag detta? Säg att jag skickar en månadsfaktura på 10 000kr.
Tack på förhand. |
Skickar du fakturan eller gör han det? Om du hyr in en frilansare så är det han som skall fakturera dig, inte tvärt om.
|
Citat:
|
Det normala är att frilansaren har eget bolag, har han inte det så kan han tex använda bolagskraft eller liknande.
Var noga med att kontrollera att han har f-skattsedel om han har egen verksamhet, om inte kan du bli ansvarig att betala hans skatter och avgifter. |
Citat:
Produktiviteten för en utvecklare med 10 års erfarenhet kan vara 50 gånger högre än för en junior, men priset skiljer normalt aldrig så mycket så det brukar löna sig att anlita de mest erfarna du kan få tag på. |
Citat:
Anlitar du konsulten som "underkonsult" dvs att du direkt säljer vidare dennes tjänster till en av dina egna kunder så ska du bokföra det under kontoklass 4 och kontogrupp 46, dvs på ett konto i intervallet 4600-4699. Du kan använda gruppkontot 4600 om du inte vill dela upp det ytterligare. Momsen bokförs som vanligt. |
Mm 150 kr... Då får frilansaren ut ca 12.000 efter skatt om h*n har 100% beläggning, dvs 40 timmars debiterbart kundjobb per vecka, året runt utan semester och helt saknar utgifter.
Runt 700 kr i timmen kostar en hygglig utvecklare i Sverige. |
Citat:
Så här har jag räknat: 150 kr*1200 timmar => 180 000 kr per år i intäkt. 180 000 kr/1,3142/12,2 => 11 227 kr/månad i bruttolön, dvs före skatt. Då har jag räknat på normal arbetstid och normal debiterbar tid, men helt utan omkostnader. Det är ju lägre än existensminimum. I övrigt håller jag med om att 700 kr+moms per timme är ett mer normalt arvode. En månad består i genomsnitt v 21 arbetsdagar så det blir ca 168 timmar á 700 kr så blir det 117 600 kr + moms som en normal månadsfaktura, dvs 147 000 kr inklusive moms. Med ett timarvode på 700 kr+ moms så blir det en årsintäkt på 840 000 kr + moms (med 1200 debiterade timmar). Om konsulten då har övriga kostnader med 150 000 kr så blir det 690 000 kr kvar att använda för lönekostnader, om denne inte har någon vinst i bolaget utan plockar ut allt som lön. Om denne vidare sätter av en slant till pensionsförsäkring som alla bör göra och som man även får som anställd så delar man lönekostnaden med 1,5 då får man kvar 460 000 kr som blir den årliga bruttolönen den delar man med 12,2 så får vi bruttolönen per månad dvs 37 705 kr. I verkligheten är detta max, och konsulten behöver spara en vinst i bolaget så bolaget kan överleva på sikt så då blir lönenivån betydligt lägre. Många konsultbolag brukar räkna att de behöver 50% av intäkten för sina omkostnader, för bolaget behöver lägga ner pengar på marknadsföring och sparande också. Då får vi kalkylen 840 000 - 50% => 420 000 kr som bruttolön, dela med 12,2 så blir det 34 426 kr i bruttolön per månad. |
Nog rekord i OT av Conny. TS undrade hur man bokför och deklarerar uppdraget.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson