![]() |
Försäljning till Gibraltar?
Hej, någon som kan hjälpa mig reda ut vad som gäller vid försäljning till Gibraltar.
Lyder Gibraltar under EU:s momslagar? Och om så är fallet är det bara att tuta och köra om bolaget är momsregistrerat? Finns det några nackdelar (skatt, tull, skatteverket granskar hårdare?) utöver att jag går miste om momsen? |
http://www.skatteverket.se/foretagor...c80001862.html
1. Kontrollera VAT-nummer 2. Sälj med omvänd momsskyldighet som vid alla euförsäljningar Man går inte "miste" om momsen, det skulle förutsätta att moms är en intäkt. Däremot fakturerar du inte momsen mot köparen utan redovisar den själv sedan. Ingen påverkan på likviditeten sker dock. |
Tack ska du ha för svaret!
Ska kolla upp VAT-nummret. Däremot fakturerar du inte momsen mot köparen utan redovisar den själv sedan. Har jag förstått de hela korrekt, att om jag säljer en sak för 100 kr. Så fakturerar jag endast 100 kr. Samtidigt som jag hänvisar till den omvänd momsskyldighet. Inom Sverige hade jag skapat motsvarande faktura på följande vis 100 kr + moms. Hur redovisar jag detta? Som fiktivmoms? Dvs lägger på summan på försäljningen och drar av lika mycket. Är novis som du märker... Rolig dokumentär förresten ;) |
|
Tack ska du ha
|
Hur gör jag om bolaget inte har VAT-nummer?
Skickade iväg frågor till skatteverket i morse och väntar fortsatt på svar. |
då tar du ut moms, redovisar den som utgående moms till skatteverket.
köparen har ej avdragsrätt för denna moms utan ökar sin kostnad med 25%. |
Ok, du vet jag de, tur att jag inte sålde utan vetskap...
|
När man säljer tjänster till land utanför EU slipper man väl lägga på moms? Märkligt att det skall vara lättare administrativt att sälja till utanför EU i.s.f.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson