WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Reportagebyrå ringde och ställde udda frågor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058212)

Lancelot 2013-06-11 15:14

Reportagebyrå ringde och ställde udda frågor

Hej

En reportagebyrå ringde precis mig och talade med mig då jag är VD för en webbutik på nätet.

Tydligen sade han att vi har en missnöjd kund som inte fått hjälp och har fastnat med en produkt som inte fungerar. Jag frågade efter ordernummer men han kunde inte ge mig den då kunden kanske inte ville ge ut den.

Ställde massa frågor om hur vi hanterar reklamationer. Jag sade att vi gör precis som konsumentköplagen säger och även gått steget längre och erbjuder 30 dagars öppet köp mm.

De verkar vilja framställa oss som ett oseriöst företag, fastän vi alltid satsar på 100% nöjda kunder.

Han sade något att någon (han trodde det var vi) har gått till skolor och gett ut felaktig information om en produkt som sedan ett barn har köpt och är missnöjt med.

Vad kan vi göra, då vi inte får någon information från reportagebyrån om vem kunden är? Jag menar det är inte ens säkert att kunden har köpt den hos oss!

Conny Westh 2013-06-11 15:33

En repotagebyrå, då var det en journalist som ringde, de lämnar aldrig ut sina källor.....

Då svarar du helt enkelt att du inte säljer till minderåriga över huvud taget.... Så är problemet löst.

daniel_ 2013-06-11 15:56

Det låter ju väldigt märkligt.

Jag tror inte ni har sålt något till ett barn, jag tror ni har sålt till någon som beter sig som ett barn :)

Tänk inte mer på detta. Du har bemött honom öppet och korrekt så det finns inte mycket mer att göra.

Lancelot 2013-06-11 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20471731)
En repotagebyrå, då var det en journalist som ringde, de lämnar aldrig ut sina källor.....

Då svarar du helt enkelt att du inte säljer till minderåriga över huvud taget.... Så är problemet löst.

Det gjorde jag bland annat, och förklarade att vi absolut inte sålde till minderåriga. Sedan att vi heller inte har gått till skolor någonsin och försökt sälja på då all försäljning sker genom butiken.

Lancelot 2013-06-11 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20471733)
Det låter ju väldigt märkligt.

Jag tror inte ni har sålt något till ett barn, jag tror ni har sålt till någon som beter sig som ett barn :)

Tänk inte mer på detta. Du har bemött honom öppet och korrekt så det finns inte mycket mer att göra.

Jag tänkte likadant. Ska försöka sluta tänka på det fastän jag blev lite ställd och chockad av hur han bemötte mig och direkt ställde frågor som att jag var en bov. Han hade redan bestämt sig för att vi var dåliga...

Lite orolig fortfarande, menmen.

Tack för era svar, det känns lite bättre nu! :)

En av anledningarna till att jag älskar WN...

Conny Westh 2013-06-11 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20471735)
Jag tänkte likadant. Ska försöka sluta tänka på det fastän jag blev lite ställd och chockad av hur han bemötte mig och direkt ställde frågor som att jag var en bov. Han hade redan bestämt sig för att vi var dåliga...

Lite orolig fortfarande, menmen.

Tack för era svar, det känns lite bättre nu! :)

En av anledningarna till att jag älskar WN...

Skit i idioterna,.... du kan aldrig bli älskad av alla ....

Gustav 2013-06-11 17:32

Varje vettig journalist hade naturligtvis agerat mystery shopper och själv gjort en beställning. Men vet han inte hur han ska sköta sitt jobb, så får du helt enkelt lära honom. Du får be journalisten att göra en beställning hos er inkognito och att sedan ångra eller reklamera köpet.

Då kan han själv avgöra om ni ger bra eller dålig kundtjänst, istället för att basera ett eventuellt reportage på hörsägen och lösa rykten från skolgården.

Ciffan 2013-06-11 17:54

Eller så är det bara en reporter som fått en historia från en kund som inte är nöjd. Det behöver inte bero på produkten utan att det inte blev som man tänkt sig. Reportern får historien och utgår från den när han frågar. Får sedan svar och går troligen tillbaka till kunden och kollar av och så stannar det med det.

Lancelot 2013-06-11 19:49

Tack för svaren. Det var verkligen jätteudda, han anklagade oss för att vi sålde till barn, och frågade hur många kunder vi haft. När jag förklarade att vi haft flera tusen kunder tyckte han att det var konstigt med tanke på vårt första bokslut som hade låg omsättning. Sade att det var första räkenskapsåret för verksamheteten och att omsättningen har gått upp sedan dess. Så himla udda bara.

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20471737)
Skit i idioterna,.... du kan aldrig bli älskad av alla ....

Ja, jag ska verkligen strunta i idioten; det var verkligen en oprofessionell och otroligt ohyffsad person.

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20471743)
Varje vettig journalist hade naturligtvis agerat mystery shopper och själv gjort en beställning. Men vet han inte hur han ska sköta sitt jobb, så får du helt enkelt lära honom. Du får be journalisten att göra en beställning hos er inkognito och att sedan ångra eller reklamera köpet.

Då kan han själv avgöra om ni ger bra eller dålig kundtjänst, istället för att basera ett eventuellt reportage på hörsägen och lösa rykten från skolgården.

Det tycker jag med, men han hade noll intressé av fakta eller sanningen. Men jo, en vettig journalist hade gjort så som du säger.

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20471748)
Eller så är det bara en reporter som fått en historia från en kund som inte är nöjd. Det behöver inte bero på produkten utan att det inte blev som man tänkt sig. Reportern får historien och utgår från den när han frågar. Får sedan svar och går troligen tillbaka till kunden och kollar av och så stannar det med det.

Får ju hoppas att han lägger ner det, då inget av det verkar stämma. Om personen skriver ett falskt reportage eller inte har belägg för det han påstår kommer jag troligen "outta" företaget och personen. Detta självklart om ni instämmer, annars ej.

pelmered 2013-06-12 19:38

Hur presenterade personen som ringde sig? Vem/vad jobbade han för?

Varje seriös journalist borde ju kunna presentera sig ordentligt och svara på frågor om vad det gäller och vad det är tänkt att mynna ut i.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson