![]() |
Kund ej nöjd, vill ha pengar tillbaka
Hej! Jag ska försöka fatta mig kort! Jag och en "kodarkompis" gjorde på ett seriöst uppdrag en sida till en högskoleförening. De finns till för att hjälpa studenter m.m. De ville ha en sida där man kunde;
- posta nyheter och blogginlägg - godkänna eller neka ansökningar från studenter som vill bli medlemmar - lägga till ex-tentor som övning till medlemmar - ändra text på sidorna. Citat: "Tänk på att även en amatör ska kunna redigera text." De hade sedan tidigare en sida i Wordpress, och jag och min kompis föredrog att skapa från scratch. Då detta var mitt första uppdrag inom enskild verksamhet visste jag inte hur mycket jag skulle ta betalt. Vi båda parter kom överrens om 1500 kr inkl. moms. Arbetet påbörjades i vintras (januari/februari). Allt eftersom gav vi dem prototyper och uppdaterade sidan med småfix. Småningom var vi båda parter överrens om att arbetet var klart, och att småfel och buggar skulle fixas och åtgärdas allt eftersom de dök upp. Jag skickade fakturan och fick betalt. Sedan dess (sent april) har vi fått fixa väldigt mycket eftersom vi inte fått svart på vitt vad de verkligen ville ha. Jag och min vän har lagt ner åtskilliga timmar på detta arbete, och jag skäms lite över mig själv att jag spiller för mycket tid på något jag inte får bra betalt för. Nu orkar ingen av oss fortsätta med samarbetet och de vill ha pengarna tillbaka. Jag vill inte ge alla pengar tillbaka då de i stort sett fått en fungerande sida med tillhörande administrationspanel. Det enda problemet är att sidan är skriven i ren kod och php, och de vill kunna redigera texten på varje sida, t.ex. användarvillkor, information osv. Jag och min vän vill inte fortsätta utan att få mer betalt vilket kunden vägrar. Jag behöver tips och råd från erfarna. Ska de ha alla pengar tillbaka? Att uppfylla deras krav utan att få mer betalt är inte ett alternativ. Vi hade inget skriftligt eller muntligt kontrakt, överrenskommelsen skedde över en konversation på facebook. Mvh Jacob Ekelund |
Alltså 1500 kr för en webbplats är precis inga pengar alls. Det köper dig typ 1.5h utvecklingstid av en kvalificerad programmerare. Även med den mest ödmjuka debitering så är det ju maximalt ett par dagars arbetstid för er. Hur mkt tid har ni lagt ner? Försök sätta saker i kontext och nivå med dem. Skicka en faktura på den tid ni defakto lagt. Eller prata med dem och säg att ni vill ha betalt för iaf en del av den totala tiden 20 000 eller så. När de inser att det är på den nivån, så kommer de kanske vara mer resonabla kring den lilla utgiften. Eller så betalar ni tillbaka det bara för att slippa tjafsa, men även i det fallet så är det mkt viktigt att de förstår nivåer. Iom att inget avtal skrivits så är det ju mest resonabelt att falla tillbaka på vad som är praxis, debiteringsmässigt.
Avtal är sjukt viktigt. Om än bara ett litet mail med kostnad, tid, vad som ska levereras och arbete utöver detta debiteras med x kr / h. Mitt råd. Prata med dem. Säg att er debitering på 1500 inte ens är i närheten av den riktiga tiden. Alternativen för er är att ni debiterar den riktiga kostnaden på xkr eller så låter ni udda vara jämt med det de har betalat. Erbjud dem, om ni vill, att ta en blygasam löpande timdebitering för vidareutveckling av det med. |
Eftersom ni diskuterat på Facebook så har ni avtalet i skrift. Sen att det kanske inte är lika hållbart i domstol som några A4-sidor med AVTAL som rubrik och underskrifter i slutet, så är det ändå överrenskommelse i skrift. På Facebook går även varje part att härleda till ett användarkonto.
Ni tog betalt för 2 timmars jobb men det låter som ni jobbat betydligt mer än så? Det farligaste är detta: "och att småfel och buggar skulle fixas och åtgärdas allt eftersom de dök upp". Skulle jag varit beställare och det inte fanns något avtal som säger annat tolkar jag detta som en livstids garanti som ni ska utföra utan kostnad. Om ni istället nämnt att ändringar kommer att kosta så skulle det inte vara några konstigheter. Jag förstår mycket väl att de vill att ni jobbar gratis nu. Det skulle nog de flesta beställare begärt, om jag uppfattat situationen rätt. Ska de ha pengarna tillbaka? Tveksamt. De har betalat för 2 timmars jobb och fått levererat betydligt mycket mer än så. De har dessutom fått en sida som de godkänt. |
Det spelar ingen roll om ni kommit överens om saker och ting över Facebook, en fika eller i kön på ICA. Det ni kommit överens om gäller (inom rimliga gränser) och nu är det ju dessutom skriftligt som du säger.
Skrev du verkligen rätt när det gäller priset? Låter som att du arbetar mer eller mindre ideellt? Att ni inte är överens verkar främst bero på bristande kommunikation och er oerfarenhet. Att de inte vill gå in i koden och ändra texter borde ni exempelvis ha förstått från första början och då antingen fortsatt arbeta med Wordpress (vilket vore rimligt med tanke på att de uppenbarligen vill hålla nere kostnaderna till ett absolut minimum, om inte långt mer...) eller sett till att implementera en WYSIWYG-editor på egen hand. Å andra sidan borde de ha förstått att en svensk utvecklare inte är gratis. Även om ni nu mer eller mindre jobbat gratis så tycker jag du/ni bör se till att sidan fungerar så som ni kommit överens om från början, varken mer eller mindre, alternativt betala tillbaka hela summan. Det var ju inte mycket som återstod utifrån de ursprungliga kraven vad jag förstår? Strunt samma vad de kommit med för krav och önskemål i efterhand, vill de inte betala för något ytterligare utöver det ni kommit överens om så är det deras bekymmer. Bägge parter har varit väldigt naiva och som jag ser det är det bättre för er att ni tar smällen, inte alls för att de har rätt utan för att det ser bättre ut. Studenter nappar av naturliga skäl på allt som är gratis och billigt och de har förmodligen inte haft något emot att utnyttja er välvilja så här långt. Ni måste sätta ner foten men samtidigt avsluta det hela så snabbt och smidigt som möjligt. Vilket råd ni än följer av de som givits i den här tråden så gör ni inget fel, felen har redan begåtts så att säga :) Förhoppningsvis har ni lärt er en del av hela historien. |
Jag har absolut lärt mig väldigt mycket. Från varje minsta detalj kan man säga. Då det inte handlar om så mycket pengar så kanske det är lika bra att betala tillbaka och glömma det. Jag antar att jag var för ivrig när jag tackade ja till uppdraget.
För min del har jag lagt ner omkring 24 timmar, och min vän lite mindre kan jag tro. |
Jag håller med vad Björn, KristianE, och Tartaren har skrivit. Ni begick ett stort misstag att gå med på fastpris utan skriftligt avtal där ni verkligen hade tänkt igenom villkoren och satt stopp för den "obegränsade livstidsgarantin", detta är någr aav de typiska misstag som oerfarna brukar göra.
Dessutom har ni totalt missbedömt hur lång tid det tar att göra en webbplats, även 24 timmar är lite med tanke på den mängd jobba som jag förstår att ni tagit på er att göra. Men i fortsättningen bör du tänka på att en rimlig debitering kanske hamnar närmare 30 000 kr + moms (40 timmar*700 kr/tim => 28 000 kr + moms). Vilket inte alls är särskilt mycket. 1500 kr låter som ett dåligt skämt... |
@TS: Jag håller med alla som svarat dig. Tips inför framtiden: Ge kund möjlighet att lämna feedback vid ett bestämt antal tillfällen. Beskriv processen i samband med detta och skriv antal timmar som är max för att producera mer (förutsatt att ni gjort allt annat).
Att producera en webbplats för 1500 kr + moms kan jag förstå om ni varit ideellt engagerade. Jag producerade för jordnötter i början och har lärt mig efterhand att ta betalt. Det funkar när du har det som hobby men vill du kunna betala räkningar räcker inte 1500 kr / 2 personer / 24 timmar särskilt långt. |
Citat:
Bokaj: Just det, när du säljer till företag så pratar man aldrig om moms. Skolor är inte momsreggade och de får inte dra av momsen de betalar till dig men det spelar ingen roll. Du diskuterar och offererar exkl. moms tills kund säger något annat. |
I detta fallet hade jag nog betalat tillbaka pengarna. Sagt till personerna att du skänker sidan till dem, men att de ska skriva ut på sidan att du (företaget) har sponsrat sidan. Då har båda partnerna "tjänat" på det. Att bråka för de pengarna låter bara utdraget och onödigt. Du kommer säkert må dåligt av det själv i slutändan.
|
Erbjud dem att betala tillbaks pengarna mot att ni tar tillbaks produkten i sin helhet. Är dom riktigt riktigt missnöjda går dom med på detta. Se det som läropengar.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson