![]() |
Hur bygga upp en (specifik) idé?
Genom mitt arbete har jag kommit på en idé som jag tror på, men nu behöver jag lite brainstorming för att hitta den bästa lösningen för att bygga upp sidan.
I grunden ska sidan lista restauranger, kaféer, pizzerior, etc (till att börja med bara lokalt). Dessa ska sedan bedömas utifrån en form av "standardiserat" betygsystem (eller omdöme), till en början har jag tänkt att gå runt och undersöka ställen själv, men jag har även planerat att be kollegor om hjälp. Rent konkret behöver jag någon form av system där jag som admin kan utse andra med adminrättigheter, man ska kunna fylla i ett förbestämt formulär och eventuellt ladda upp bilder (detta har jag inte bestämt mig riktigt för än). Det vore även kanon om man kunde lista alla ställen utifrån betygsystemet (utifall backend-sidan använder sig av ett sifferbetyg, men UI:t inte gör det är helt okej). Någon form av koppling till Google Maps eller Eniro/Hitta vore finemang det med. Jag kan se framför mig hur systemet ser ut, men har svårt att förklara exakt hur det ska se ut, så all form av input uppskattas. Sen en relaterad fråga: Hur ser det ut med lagen att ta kort på restauranger, etc och publicera dessa på sidan? Det här låter förmodligen rätt luddigt, men fråga så ska jag försöka klargöra så mycket jag kan. |
Rita upp dina tankar på papper, det är en bra början. Då hittar du lättare brister i dina tankar och kan enkelt korrigera det själv. När du väl är helt nöjd själv eller helt enkelt int ekan komma på mer idéer så kan du börja visa det för andra som du kan lita på.
Du kan klippa ut små listor så du kan visa hur det kommer att fungera interaktivt. Detta kallas Paper Prototyping och är enkelt och bra sätt att börja spåna idéer i kravfasen. Skriv även verbalt ner i ett dokument exakt hur du vill att det ska fungera och alla andra av dina frågeställningar och tankar kring detta. |
Kommit på en idé? Ta en titt på t ex yelp.se
|
Citat:
Gör som jag, känner du att du har något bra på gång, så kör på! Att "samma" idé redan finns ska inte hindra dig, du kanske har en annan approach som tilltalar fler och ett annat tänk som fler är mottagliga för vilket förhoppningsvis visar sig på din framtida webbplats. |
Nej, förbättra en idé går självklart alltid att göra. Tänkte mer att TS uttryckte sig som att det var en helt ny idé, men kanske bara var min tolkning..
|
Citat:
|
Liknande sajter finns det massor utav - men det gäller även som i det verkliga livet där företag konkurrerar med varandra och slåss om kunderna på marknaden.
Du måste helt enkelt "nischa" dig inom något eller gör det bättre och kanske t. om uppfinna hjulet åter igen ;-) |
Ibland är det lättare om man har något att utgå från, hojta till om du skulle vara intresserad av betyg.se ;)
|
Citat:
|
Använd dig av Geotheme, hittas på www.geotheme. com.
Det har allt du behöver, PMa om du har frågor gällande just temat och hur du ska gå tillväga med all info du ska mata in. De aldrig upp dina drömar, drömmar görs till verklighet först när man har vaknat :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson