![]() |
Att ha videos på sin sida
Blir så slut av detta.
Säg att jag har en sida där användare kan slänga upp videos, hur gör man en sådan lösning? Kör just nu med html5 video, men det fungerar halvdant då mp4 ej vill spelas i Firefox, och FLV ej i Chrome. Dessutom skulle det vara att föredra att konvertera alla till en och samma filtyp. Har varit inne på ffmpeg-banan men då krävs ju egen server, något som ej kan ske i dagsläget då det fortf. är under utveckling och finns ej resurser till detta. Varit och kollat på exempelvis Dmcloud, dvs. att hosta sina videos hos andra. Vad tycker ni om detta? Finns det bättre alternativ? Har aldrig varit ett fan av att använda mig av tredje parter utan gör helst alla lösningar själv, men nu verkar det fasiken inte gå.. |
Inte säker, men det kanske är möjligt att ladda upp videos till youtube med deras API, sätta privat-flaggan på videon och sedan spela upp med egen flashspelare, ex. jwplayer?
|
Citat:
|
Först och främst, skall du använda dig av HTML5 Video element för att spela upp dina klipp så måste varje klipp vara tillgänglig i tre olika format, nämligen Ogg Theora, H.264 samt WebM. Flash (flv) är en failback vilket betyder du borde ha klippet i det formatet också kanske.
Det finns ingen magisk lösning som gör att du får dessa i olika format helt gratis, alla jag varit i kontakt med använder sig av ffmpeg eller dylik transcoder mjukvara vilket förutsätter du har minst en burk till transcoding. Jag har dock kunnat hitta några "cloud" tjänster som du kan använda dig av, hur bra de är låter jag vara osagt. http://zencoder.com http://www.uencode.com http://www.zamzar.com |
Ska väl påpekas att ffmpeg är väldigt lätt att sätta upp också. Bra konfiguration för olika scenarios hittar man lätt på nätet och behöver inte känna till något alls om videoformat osv.
Att hitta en leverantör för bara transcoding blir snabbt väldigt dyrt med många videos, så om ni saknar resurserna för en dedikerad transcoding burk går dessa kostnader snabbt över den nivån. Har ni en desktop med hyfsad CPU och uppkoppling kan ni slänga upp ffmpeg där så länge i en VM. Bara låta användaren pausa transcoding VM när de själva behöver resurserna. |
Citat:
|
Citat:
|
Blir att slänga upp en redig server med miljö för att hantera videos när projektet är uppe och rullar.
Har suttit och pillat på en lösning med YouTube nu, väldigt enkel men kan fungera. Användare laddar upp sina videos på YouTube och enbart knappar in URL på min site då. Därefter hämtar koden thumbnail, kollar att videon verkligen finns, ej har embed disabled, public osv. Tar bort alla controls och dittan och dattan och använder min egna progressbar/trackingbar där man kan spola fram och tillbaka som kommunicerar med YP's API. Blir även att sätta upp ett cronjob varje 24h som kollar igenom alla videos att de fortfarande finns. Synpunkter? |
Låter som en bra lösning tills vidare!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson