WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Använda Java i frontend? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057940)

aDonis 2013-05-15 16:31

Använda Java i frontend?

Varför använder man inte t.ex. Java istället för PHP för frontend-programmering. Har aldrig hört talas om det, någon anledning till det?

Linuus 2013-05-15 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis (Inlägg 20470011)
Varför använder man inte t.ex. Java istället för PHP för frontend-programmering. Har aldrig hört talas om det, någon anledning till det?

PHP används väl inte för frontend på webben? Är ju ett serverspråk :) På serversidan kan du använda Java om du vill.

(Beror väl på hur man definierar frontend och backend antar jag...)

aDonis 2013-05-15 18:09

Varför är PHP vanligare än Java som serverspråk?

yakuzaemme 2013-05-15 20:34

Finns väldigt många artiklar/inlägg, Java vs PHP. De flesta är dryga 10 år gamla, men rent spontant skulle jag välja PHP alla dagar.

OT:
Måste även flika in att jag följer er på SF, riktigt underhållande!

aDonis 2013-05-15 22:03

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20470035)
Finns väldigt många artiklar/inlägg, Java vs PHP. De flesta är dryga 10 år gamla, men rent spontant skulle jag välja PHP alla dagar.

OT:
Måste även flika in att jag följer er på SF, riktigt underhållande!

Jag är nyfiken på varför man tekniskt sätt inte använder Java. Verkar vara en noobig fråga eftersom ingen svarar eller så är det kanske ingen som vet?

Sweet Yakuza :)

pelmered 2013-05-15 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis (Inlägg 20470011)

Jag förmodar att du menar web backend.
När man säger frontend inom webb menar man HTML, CSS och Javascript. Dvs den kod som körs i webbläsaren. Backend är koden som exekveras på servern och som sedan spottar ut frontendkoden.

Java är ett betydligt mer enterprise-språk som inte är speciellt lämpat för publika webbplatser. Det finns bibliotek så att man absolut kan göra det, men det är något som kom när Java redan var ett relativt moget språk som användes i väldigt många olika typer av system. Java används i allt ifrån inbyggda system(små kretsar, till mobiltelefoner(Android text), desktop-applikationer och webbservices. Java används oftast i program som körs som en service/deamon(dvs att programmet ligger i bakgrunden och stängs aldrig helt av) till skillnad från PHP som är uppbyggt på att snabbt exekvera kod och spotta ut en sida för att sedan stänga ned hela "programmet" igen när sidan är färdiggenererad.
PHP var från början byggt och designat för webben vilket gör det mer lämpligt för den typen av applikationer. PHP är i princip helt stateless i sin arkitektur. Den enda datan som kan sparas mellan två körningar ligger antingen i en session på servern eller i en cookie hos klienten. I båda fallen lagras det här separat från själva koden. I Java sparas oftast datan i objekt inne i själva koden vilket inte är så lämpligt i en webbmiljö, bland annat för att det är väldigt mycket svårare att skala upp en sådan arkitektur.
Den här typen av stateless-design är det bästa för webben i de allra flesta lägen.

Att det blev just PHP som blev det ledande språket på webben beror nog mycket på att det var det absolut enklaste språket att lära sig under en lång tid om man ville göra hemsidor och därför det språk som de allra flesta valde att lära sig.

MRDJ 2013-05-16 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis (Inlägg 20470024)
Varför är PHP vanligare än Java som serverspråk?

Lite kortfattat,

PHP är ett scriptspråk, och Java är ett programmeringsspråk.
PHP är till stor del funktionsbaserat och har färdiga funktioner för det mesta man behöver göra. det krävs alltså mer utveckling om man skulle köra Java, .NET eller liknande och lämpar sig därför bättre för större sajter som behöver mer specialanpassade lösningar.

Clarence 2013-05-16 11:40

Ett par positiva saker med PHP som jag tror är det avgörande till varför det kommit att dominera:
* GRATIS (och OSS, men det är lite sekundärt i detta fallet, tror jag)
* Funkar "bra" under både Windows och linux

* Snabbt att få in nya programmerare till för att:
- Det är en bekant syntax för de allra flesta programmerare
- Det finns (för) många färdiga funktioner för de vanliga uppgifterna gällande sortering, stränghantering, hashning, databashantering, sessionshantering osv.
- Bra, enkel och samlad dokumentation (inte minst pga användarkommentarerna).

* Snabbt att utveckla i
- Ingen kompilering (kan tas som negativt i andra aspekter). Ladda om sidan för det nya resultatet.
- Ingen typkonvertering (och ja, detta är absolut inte bara bra det heller)
- Inga omständiga inställningar och installationer för att få en vettig IDE och testplattform

* Vänligt för okunniga
- Möjligheten att kunna skriva spagetti-kod (tänk Wordpress) gör att det är väldigt lätt att skriva kod (som blir dålig) som nybörjare.

* Stort community
- Mycket färdig mjukvara
- Många aktiva som kan hjälpa till (ofta med väldigt inkompetent hjälp).

pelmered 2013-05-16 12:31

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20470068)
Lite kortfattat,

PHP är ett scriptspråk, och Java är ett programmeringsspråk.
PHP är till stor del funktionsbaserat och har färdiga funktioner för det mesta man behöver göra. det krävs alltså mer utveckling om man skulle köra Java, .NET eller liknande och lämpar sig därför bättre för större sajter som behöver mer specialanpassade lösningar.

Det finns ännu fler färdiga funktioner och bibliotek i Java än i PHP.
Det går utmärkt att utveckla stora applikationer och "specialanpassade lösningar" i PHP också. Det handlar nog mest om vad man har för kompetens och vad man har för befintliga lösningar när man väljer Java även för den publika webben. Många företag har ju byggt alla sina system i Java och har den kompetensen in-house. Då är det ju naturligt att man även kör Java för den publika webben om man inte tar in någon extern part för både utveckling och drift.

aDonis 2013-05-16 14:42

Grymma svar, tackar!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson