![]() |
Samarbetspartner/-s sökes
Jag är sugen på att starta upp nya Internet-tjänster och det skulle vara skoj att jobba ihop med någon annan, som ett sidoprojekt till våra ordinarie företag så får vi ser vart det bär.
Jag har många idéer, som så många andra ;), med kan inte programmera. Och det behöver inte du heller kunna nödvändigtvis. Du får gärna vara insatt i hur man får investerare till ett projekt så behöver ingen av oss kunna programmera. Jag har nämligen insett att utveckling kräver pengar, det går inte bara med ett startkapital. Jag har stor erfarenhet av bloggar och bra kontaktnät där då jag bloggat sedan 2006. Jag har varit verksam på Internet sedan 1998, skapat community med framgång och drivit två webbutiker med allt vad det innebär. Är det en eller flera som kan tänka sig att starta upp projekt med mig? Vi kanske kan vara flera för att dela uppgifterna? Pm:s mig med info om dig! |
Intressant, en sidofråga som jag funderat över lite. Hur gör man smidigast rent ekonomiskt/juridiskt om man vill köra projekt ihop utan att starta företag tillsammans?
|
Intressant fråga! Om båda har företag kan man ju fakturera varandra och sedan kanske någon form av enkelt avtal kan vara bra. Jag tror det är bra att starta med mindre projekt och känns efter för kemin ska ju också stämma och det gäller att lära känna varandra och kunna lita på den andre. Går det bra ekonomiskt och allt annat stämmer så är det nog enklast att starta ett gemensamt företag så smångom.
|
Det viktiga tycker jag personligen är att ni skriver ett skriftligt avtal där ni reglerar ert samarbete. Främst är det viktigt att komma överens om hur äganderätten till immateriella rättigheter ska hanteras och hur mycket jobb/pengar och andra resurser var och en förväntas bidra med.
Glöm inte att komma överens om hur ni upplöser ert samarbete, inget samarbete brukar hålla livet ut (i alla fall är det sällsynt). Bättre att skiljas som vänner än att bli bittra fiender för resten av livet. Det är dessutom bra träning att skriva avtal sinsemellan. När affärerna växer och ni behöver ta in fler (som andra samarbetspartners eller som anställda) så är det bra att ha erfarenhet av hur man skriver bra avtal. Men innan ni skriver avtal så tycker jag ni grundligt ska diskutera igenom följande: - Målgrupp - Vem är kunden? (Det är viktigt så det blir lätt att hitta och fokusera på rätt kunder) - Målgruppens problem - Vilket problem löser ert koncept? - Vad är det för VÄRDE ni levererar till kunden? - Vad är det som är UNIKT med ert koncept? - Hur når ni lönsamhet? Dessa punkter är ingen garanti för att ni ska lyckas, men det är en grundläggande förutsättning. Utan att ha koll på detta eller tänkt igenom det så får ni en brant uppförbacke att vandra uppför i er verksamhet. |
Tack för bra tips!
|
Undvik även handelsbolag som bolagsform, även om det kan verka som en god ide. Bolagsformen innebär att man är ömsesidigt ansvarig. Väldigt lätt att råka illa ut.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson