WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Är automatiska betalningar via kreditkort säkra för mig som kund? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057346)

Dakota 2013-03-25 22:46

Är automatiska betalningar via kreditkort säkra för mig som kund?

Som en kund, är det säkert med betalningar som dras automatiskt via kreditkortet från mitt konto varje månad? En av de tjänster jag skall skaffa har detta som enda betalform i nuläget. Jag tycker det känns lite sådär att de kan dra automatiskt och undrar mest om de kan ändra från t.ex 2000 kronor /månaden till 5000 /månaden hur och när de vill eller måste jag godkänna det då på något sätt?

Gustav 2013-03-25 22:54

Det är varken mer eller mindre säkert än en vanlig engångsbetalning. Kontrollera vad de använder för betalväxel. Är deras betalväxel säker/betrodd, så finns det ingenting att oroa sig över.

Skulle företaget som du köper tjänsten av, dra mer pengar än vad du har godkänt, så kontaktar du din bank som drar tillbaks pengarna. Men de flesta moderna betalväxlar idag, tillåter inte att säljaren drar mer pengar än vad köparen godkände vid köptillfället. Det är därför tekniskt omöjligt för säljaren att dra mer pengar.

Dakota 2013-03-25 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20465817)
Det är varken mer eller mindre säkert än en vanlig engångsbetalning. Kontrollera vad de använder för betalväxel. Är deras betalväxel säker/betrodd, så finns det ingenting att oroa sig över.

Skulle företaget som du köper tjänsten av, dra mer pengar än vad du har godkänt, så kontaktar du din bank som drar tillbaks pengarna. Men de flesta moderna betalväxlar idag, tillåter inte att säljaren drar mer pengar än vad köparen godkände vid köptillfället. Det är därför tekniskt omöjligt för säljaren att dra mer pengar.

Tack för svaret. Jag förstår inte helt hur betalningen kommer till mer än att det kommer ske automatiskt från deras sida och det är ett krav av dem. De använder sig av Teller enligt honom. Detta skrev han:

Citat:

We have a merchant agreement with Teller, who is active in Sweden, Denmark and Norway, to process payments via VISA/Master/Mestro/American Express etc.
This merchant agreement is used through the danish payment gateway provider Quickpay.

By authorizing us to do recurring payments, we can in theory charge your card for whatever we want whenever we want – but we are of course only allowed to charge you want we have agreed, and should you ever experience a company charging more than agreed you can always contact your bank to complain.
Jag antar att det krävs lite sunt förnuft från min sida, självklart flytta över 99% av pengarna till ett konto som inte är knutet till kortet så är de väl i säkert förvar? Och om jag skulle avsluta mitt utnyttjande av deras tjänster, kommer de fortfarande kunna dra pengar/har de fortfarande full tillgång till det alternativet så jag bör kontakta banken och be dem ta bort dem helt?

oskarh 2013-03-25 23:40

Är du osäker på om du kan lita på företaget, tycker jag du ska fundera en extra gång om du ens vill köpa deras tjänster.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson