WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nej till fri geodata (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057205)

tartareandesire 2013-03-14 11:45

Nej till fri geodata

Geodata är idag dyrt, i synnerhet om man behöver aktuell och omfattande data i sina nya projekt. Centerpartiets Solveig Zander hade lagt fram en motion om att skattefinansiera grundläggande geodata för att underlätta utveckling och förbättring:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...358/?text=true

Detta förslag röstades idag ner av riksdagen.

BarateaU 2013-03-14 11:54

Party pooper.

patrikweb 2013-03-14 11:55

Helt rätt rösta ner det, man ska inte tvinga folk med våld att betala bara för vissa inte kan betala för sig själv.

Är ju lika dumt förslag som att hävda det är dyrt köpa mark för bygga på därför ska företag få mark gratis och låta skattebetalarna betala marken.

Westman 2013-03-14 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20464794)
Helt rätt rösta ner det, man ska inte tvinga folk med våld att betala bara för vissa inte kan betala för sig själv.

Är ju lika dumt förslag som att hävda det är dyrt köpa mark för bygga på därför ska företag få mark gratis och låta skattebetalarna betala marken.

Offentlighetsprincipen (allmänna handlingar) skulle mycket väl kunna gälla geodata precis som annan, icke hemligstämplad, data t.ex. e-post.

patrikweb 2013-03-14 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20464798)
Offentlighetsprincipen (allmänna handlingar) skulle mycket väl kunna gälla geodata precis som annan, icke hemligstämplad, data t.ex. e-post.

Det förutsätter ju att datan redan finns och det inte blir något extra kostnad att dela med sig av den.

Och om det samtidigt inte skadar privata företag inom dom områden.

Advocacy 2013-03-14 13:23

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20464801)
Och om det samtidigt inte skadar privata företag inom dom områden.

Hänger inte med där, hur menar du?

patrikweb 2013-03-14 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20464803)
Hänger inte med där, hur menar du?

Staten ska inte använda skattepengar för konkurrera ut privata företags marknad.

Advocacy 2013-03-14 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20464805)
Staten ska inte använda skattepengar för konkurrera ut privata företags marknad.

Det är väl ingen absolut självklarhet? Beror väl på område, samhällsnytta, synergier, kostnader.

Privat företags överlevnad ska väl inte trumfa en större samhällsnytta bara för sakens skull?

tec 2013-03-14 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20464794)

Den där liknelsen var ju inte särskilt genomtänkt.
Saken med dessa geodata är att de går under offentlighetsprincipen och kallas offentliga, vilket borde innebära att offentligheten ska ha tillgång till dem.

Nu är det ju dock så att offentligheten måste hosta upp fantasisummor för att ta del av dessa "offentliga" data.

T.ex. för något år sen hade jag en idé om att skapa en sida innehållandes stora mängder fastighetsdata. Jag pratade med lantmäteriet, som handhar geodatan. Varje post kostade strax över 2kr, vilket skulle bli flera miljoner med den mängden jag var ute efter.

En kompis kollade upp hur man får ut data ur bilregistret, inte geodata men ändå offentliga handlingar. Han var ute efter ca. 300k poster, kostnad ca. 1 mille.

Jag förstår inte hur man kan kalla detta för offentligt!

offentlig data != offentliga

tartareandesire 2013-03-14 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av tec (Inlägg 20464817)
Den där liknelsen var ju inte särskilt genomtänkt.
Saken med dessa geodata är att de går under offentlighetsprincipen och kallas offentliga, vilket borde innebära att offentligheten ska ha tillgång till dem.

Nu är det ju dock så att offentligheten måste hosta upp fantasisummor för att ta del av dessa "offentliga" data.

T.ex. för något år sen hade jag en idé om att skapa en sida innehållandes stora mängder fastighetsdata. Jag pratade med lantmäteriet, som handhar geodatan. Varje post kostade strax över 2kr, vilket skulle bli flera miljoner med den mängden jag var ute efter.

En kompis kollade upp hur man får ut data ur bilregistret, inte geodata men ändå offentliga handlingar. Han var ute efter ca. 300k poster, kostnad ca. 1 mille.

Jag förstår inte hur man kan kalla detta för offentligt!

offentlig data != offentliga

Att uppgifter är offentliga innebär inte att man ska kunna hämta ut hela register utan avgift och sedan utnyttja för egen ekonomisk vinning.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson