![]() |
Talar denna person sanning eller bluffar han?
En kille som jag har på skype blev helt plötsligt ganska så läskig när han helt från ingenstans skrev ut min IP i skypechatten, hur han fick tag i den har jag inte den blekaste om, men det var tydligt att han kunde se den för att han skypade med mig på något sätt.
Efter det så tog han reda på privat information gällande min familj och det gick bara längre och längre. Han är av olika anledningar en person jag känner att jag ska vara försiktig med.. Killen hävdar själv att han "alltid är skyddad" och kör med VPN för att dölja sin IP, men jag kollade upp hans IP-nummer som han använde för att ansluta med till min server igår och det IP-numret är inte vad man förväntar sig från en VPN, typ ett ryskt IP eller liknande, utan är ett svenskt IP från Com hem. Jag tänkte att jag avvaktar och om han loggar in idag så borde hans IP vara ändrat av hans VPN, men samma IP han hade igår har han även idag. Är det jag som inte förstått hur VPN's fungerar eller verkar det inte som killen bluffar och i själva verket visar sin IP i klartext? Jag menar, borde inte VPN visa utländska IP samt även byta IP med jämna mellanrum? Jag har intresse i att veta hans IP om jag skulle behöva anmäla honom, ifall han fortsätter gå åt det här hållet. |
Skype är uppbyggt så det har en direkt kontakt mellan användare 1 och 2, samma som MSN hade/har. Då & då ansluter det till Skypes servrar för att spara ner data.
Han körde väl förmodligen netstat -n i kommandotolken och sollade ut IPadresser till han fick tag i din, som matchade med det länet du bor i. Att sedan ta reda på privat information gällande din familj är ju inte så svårt. Det räcker ju med att han har ditt namn (om inte, så räcker epostadress, skypenamn, användarnamn eller dylikt för att göra en googlesökning och få reda på mer info, tills han har ett namn). När han har namnet kör han exempelvis birthday, för att hitta folk som bor på samma adress som du, för att sedan gå vidare till upplysning för att få ut ett fullt personnummer exempelvis, eller Facebook. Det är förmodligen någon kille som tycker han är jättehäftig. Inget att bry sig om, faktiskt. |
Citat:
Varför borde han få ett utländsk IP bara för att han använder en VPN? http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network Med en VPN skapar du en krypterad anslutning till en annan dator. Använder du en VPN när du surfar ser det ut som du surfar från den datorn du är ansluten till. |
Citat:
Att ta bort personen på Skype löser ingenting när han fortfarande aktivt nyttjar den tjänst jag erbjuder, att stänga av honom därifrån skulle leda till att han ber sina kontakter DDosa min server samt antagligen även sprida mina personliga detaljer som han vet om vilket inte är så trevligt i detta sammanhang när många spelare är sura över att de är avstängda och så vidare. |
All kommunikation som sker peer-peer går i princip alltid att se vilken IP-adress som finns i andra ändan. Troligtvis sitter din dator på en publik IP-adress elelr så har din router stöd för upnp och släpper in hans trafik genom din router fram till din dator. Om hans dator inte kan få kontakt med din dator (peer-peer) så måste man gå genom en central tjänst och där är det upp till den som har tjänsten (i det här fallet skype) att välja om man vill visa IP-adressen på den man kopplat ihop sig med i andra ändan. I stora drag är det så det funkar med den typen av tjänster sen har skype ett väldigt speciellt sätt hur den testar sig fram bland olika metoder att koppla upp sig.
|
Citat:
|
Citat:
|
Du kan PMa mig hans Skype-id så ska jag se vad jag kan göra, på sättet han beter sig tror jag inte han kan speciellt mycket och därmed inte skyddar sig speciellt bra.
|
Sådär. La till honom på Skype för 10 minuter sedan, nu har jag det mesta som behövs. Som jag trodde, en förvirrad kille som försöker hävda sig genom att skriva tomma ord. Du kan ignorera vad han nu säger.
IP: 83.251.144.76 ISP: ComHem Namn: R*bin Fribe*g Stad: Stockholm Födelseår: 1997 Facebook: https://www.facebook.com/Fribergjunior Han gillar att kalla sig själv Martin (som om det ska ge honom något skydd), men verkliga namnet är alltså R*bin. |
Han har ännu inte hunnit fylla 16 år för han dyker inte upp på Upplysning.se, så det är väl en förvirrad 15 åring.
Du kan ringa skatteverkets personregister och fråga om uppgifterna så får du personnummer och hela kittet, sen kan du ta kontakt med hans föräldrar.... Du hajar, om du vill att han ska sluta jäklas med dig.... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson