WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Kontakta ägaren av ett domännamn utifrån WHOIS (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056440)

aabergkvist 2013-01-17 16:38

Kontakta ägaren av ett domännamn utifrån WHOIS

Hej! Jag behöver lägga händerna på ett domännamn som är upptaget men utan site.
När jag gör en WHOIS på domänen så kommer detta upp
holder: helo03xx-xxxxxx
admin-c: helo03xx-xxxxxx
tech-c: helo03xx-xxxxxx
(xxxxx) ska bytas ut mot siffror.

Domänen är en .se vilket jag trodde innebar att whois informationen måste vara korrekt.
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga för att få kontakt med domänägaren i detta fall?

jonthee 2013-01-17 16:41

http://www.wn.se/t1051883.html

aabergkvist 2013-01-17 16:52

Tack, kanske skulle tagit bort siffrorna när jag googlade "helo03xx-xxxxx wn".
När man läser på om Helo holding och GIIAB känns det som att man kan lägga ner projektet att skaffa domänen.

kippex 2013-01-17 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av northsideaxel (Inlägg 20459778)
När man läser på om Helo holding och GIIAB känns det som att man kan lägga ner projektet att skaffa domänen.

Behöver väl inte lägga ner projektet? - Men du kanske får dega 30k+

Är väl inte speciellt mycket om du tänker starta ett seriöst projekt.

tartareandesire 2013-01-17 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20459781)

Många webbprojekt börjar med små medel - även de som blir stora. Oavsett om det inte är mycket pengar för en del så kan det ju ofta vara trevligare att välja en annan domän och lägga dessa 30k på marknadsföring istället.

Advocacy 2013-01-17 18:17

Man ska inte heller glömma värdet av att ha den "perfekta" domänen till ändamålet.

tartareandesire 2013-01-17 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20459787)
Man ska inte heller glömma värdet av att ha den "perfekta" domänen till ändamålet.

Jo, det är en balansgång men domänen är definitivt inte viktigast. Vem hade sett "google.com" som en perfekt domän för ett sökprojekt eller "zalando.se" till en bra domän för att sälja skor? :)

eng3l 2013-01-18 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av northsideaxel (Inlägg 20459778)

Tror nog du kan köpa loss den av dom utan större problem, vad prislappen hamnar på beror självklart på den individuella domänens värde.

aabergkvist 2013-01-18 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20459781)

Det handlar inte om pengar i det här fallet, visst, 30.000 är mycket men det skulle vara värt det. Problemet är att jag inte vill stödja den sortens verksamhet, skulle jag betala 30k så skulle den där idioten ha råd att betala för 15k nya domäner vilket antagligen skulle göra så att andra svenskar hamnar i samma sits som jag är i just nu.

IIS kunde inte göra mycket heller förutom att hänvisa mig till deras ATF.

Enligt whois så släpps domänen ganska snart, finns det någon chans att dem bara släpper den? Domännamnet i fråga är ganska så "värdelöst"..

MRDJ 2013-01-18 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av northsideaxel (Inlägg 20459878)
Det handlar inte om pengar i det här fallet, visst, 30.000 är mycket men det skulle vara värt det. Problemet är att jag inte vill stödja den sortens verksamhet, skulle jag betala 30k så skulle den där idioten ha råd att betala för 15k nya domäner vilket antagligen skulle göra så att andra svenskar hamnar i samma sits som jag är i just nu.

IIS kunde inte göra mycket heller förutom att hänvisa mig till deras ATF.

Enligt whois så släpps domänen ganska snart, finns det någon chans att dem bara släpper den? Domännamnet i fråga är ganska så "värdelöst"..

Trist att folk har en sådan inställning. finns många i branchen som är seriösa. för jag antar att det inte är just domänhandel du har nått emot, utan företaget?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson