![]() |
Rubriken säger allt.
Hur många har genomfört projekt med ajax eller börjat att testa implementering på kammaren? Hur många har tänkt att det skall påbörjas och hur många "har ingen aaaning om vad ajax är" än så länge? |
Får jag bara ett skäl att börja med det så sätter jag tänderna i det direkt. Har bara lekt lite med det, men är riktigt sugen på att göra något riktigt med det. Vill dock inte utveckla med det bara för att det ska så vara.
|
Jag har fuskat lite med CGI::Ajax (perl) för ett projekt som jag håller på med, dock bara för enklare saker (pull-down menyer som uppdateras automatiskt) och inget komplext stuff. Det största problemet är väl att se till att sidorna funkar fint ur SEO-synpunkt om man jobbar med publika sidor.
|
Jag har använt mig av Ajax till administrationspaneler och liknande för kunder, där jag ville att tabulära värden skulle gå att redigera direkt. Men jag har lite svårt att se Ajax som något särskilt nytt. Jag har använt det i flera år... fast jag har aldrig testat det där xml-köret via javascript. Hittills har jag använt mig av iframes eller bilder (php, där man skickar getvariabler).
|
Har också tittat lite smått på det, men endast använt det till småsaker. Väntar också på nån trevlig tillämpning, men det är inte så lätt att hitta till den typen av sidor jag sysslar med. Men annars så tror jag mycket på det som idé, fast jag använder visserligen inte xml till datan, kör javascript eller ren text som svar från servern, men ändå.
|
Citat:
Tell me more |
Citat:
Med ajax kan du hämta data från servern med javascript som man annars hade behövt ladda om sidan för att hämta. Man kan t.ex. göra en chatt som uppdateras hela tiden utan att sidan måste laddas om. |
Om jag hade sett några som helst fördelar att tala om jämfört med Flash/Flex/Laszlo hade jag nog satt mig in i det.
Men det verkar bara vara en slags hypad övergångs teknik och jag är rätt säker på att det kommer vara på väg ut om några år igen. Dagens webbläsarteknik är inte gjord gör att skapa webbapplikationer, och att försöka pyssla ihop the på det sätt AJAX applikationer gör är inte min idé om en önskansvärd eller intreassant platform. Om man kollar in teknologier på gång som Flex Builder 2 och Sparkle så tycker jag det är väldigt lätt att se att tid spenderad på att lära sig AJAX kommer vara rätt bortkastad om inte all för lång tid in i framtiden. Förvisso är det bara en kombination av teknologier som varit utbredda länge och förmodligen kommer förbli utbredda. Men att skapa en AJAX applikation kräver en hel del special kunskap som inte är självklar bara för att man redan kan de teknologier som är inblandade, och som kommer vara bortkastad för att skapa vanliga HTML sidor eller använda de platformar som finns som är speciellt gjorda för att skapa webbaserade applikationer. |
Jag har några saker gjorda i Ajax uppe, men vet inte om jag får länka dit.. Testar iaf och får se om någon moderator får lust att ta bort länkarna.
Är trots allt bara lite tester gjorda med Ajax. Översättning: http://www.mikaelsoderstrom.com/ Något i stil med Googles autocomplete: http://www.mikaelsoderstrom.com/AutoComplete.aspx |
Blixtsystems:
1) Att använda Ajax har varit möjligt i sen någon gång runt 1998, men efter att vissa stora företag som Google och Microsoft började använda det har det blivit megapopulärt. 2) Menar du Microsofts Sparkle? Isåfall förstår jag inte riktigt vart du vill komma då det är något helt annat. Visst, man kan köra WBA på internet, men jag är osäker på om det går med Fx (har inte testat), och sen så är det mer i stil med Flash, men jävligt mycket sexigare. Om det kommer bli möjliht att köra WBA på alla operativsystem och alla webbläsare så länge de har WinFX installerat så kommer jag helt klart satsa på det, men just nu känns det mer som att jag kommer satsa mer på Windows-program inkl. Gadgets till Vistas Sidebar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson