![]() |
PR update?
Är det bara jag som fått förändrad pr i veckan? Verkar som det skett en pr uppdatering hos google eller är jag helt fel ute?
|
Jo det skedde i veckan. Jag fick ingen förändring dock :( 7-8 november skedde det.
|
Ja!
Ett par har gått upp, de flesta ligger kvar men mest glädjande är att en, där föreningen vägrar att uppdatera (har inte tid, intresse eller vad de kan vara), har fallit från 4 till 2! Där ser man vikten av att nytt material, naturligtvis för besökare, trafiken och inlänkar men också för annars "straffar" Googles. Känns gött att lathet inte belönas |
väl det var en riktig uppdatering från google men märkte en liten förändring i PR
|
Har även denna gång sett att pr gått upp och ner på sajter, utan att det återspeglas i trafiken. Goes to show.. again.
|
Vadå en PR update nu i dagarna?
|
Kollade just på en gammal (2011) Intervju med f.d. CEO i Google Eric schmidt. Han berättade att Google kontinuerligt gör hundratals ändringar av sökalgoritmerna varje kvartal.
Målet är att gå över mer och mer från att ta hänsyn till inlänkar till att mer förlita sig på algoritmer. Intervjun kan ses på https://www.youtube.com/watch?v=udYdMSTP9EI Kolla mrllan 5:50-6:46 i tid på videon. |
JAg har märkt att man kan få ändrad pagerank utanför någon av de ordinarie uppdateringarna. För min del gäller det främst snappade domäner som helt plötsligt får till baka sin gamla pagerank.
Det stämmer som Conny säger att Google ständigt gör förändringar av sin algoritm. Det görs dessutom konstant nya bedömningar av hur olika sidor ska ranka på olika sökresultet. Testa att köra RankTracker på en hyfsat konkurrensutsatt serp så ska ni se att era placeringar kan variera från minut till annan. Målet som du beskriver, Conny, vet jag inte om jag feltolkar nu. Men det är ju så att länkarnas påverkan redan är en del avalgoritmen. Det handlar alltså inte om att börja förlita sig på algoritmer, utan att länkarna ska få mindre betydelse när algoritmen bestämmer placeringar i sökresultatet. Jag personligen tror inte att länkar kommer tappa markant i betydelse inom en snar framtid. Google kommer använda sig av länkar men ställa högre krav på att dessa är relevanta och från troväriga källor är min gissning. Sen ska man nog ta Googles-anställdas uttalanden med en nypa salt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson