WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   En halvfilosofisk fråga gällande starta eget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055672)

YesBoss 2012-11-09 14:54

En halvfilosofisk fråga gällande starta eget
 
Utan att vara allt för petig med detaljer. Men startar man ett företag som man sedan lyckas med, så tar staten glatt ca 55% av vinsten - Lyckas man inte så tar de hus,bil och tv? Är det lite så?

tartareandesire 2012-11-09 15:12

Nja, det behöver inte vara staten som tar hus, bil och tv. Det beror ju helt på vem du är skyldig pengar. Det har dessutom ingen betydelse om du driver ett företag eller inte.

digiArt 2012-11-09 15:15

Lyckas inte behöver kanske inte vara lika med obetalda skulder, indrivning och konkurs.

tartareandesire 2012-11-09 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20455079)
Lyckas inte behöver kanske inte vara lika med obetalda skulder, indrivning och konkurs.

Exakt, och även om ett företag råkar gå i konkurs så behöver man inte drabbas så hårt ekonomiskt personligen.

patrikweb 2012-11-09 17:08

Beror ju på bolagsform, dock skatter kommer staten alltid driva in även om dom dödar dig på köpet mer eller mindre.

Staten tar bara pengar av företag, men ger ingen stöd om det går dåligt.

John Adams 2012-11-09 18:21

Driver du en enkildfirma och saker o ting går vänster så är du personligen skyldig att betala, om det skatter och lån som du är personlig borgen för så ryker hus, bil, tv och även cykeln om den har ett minimalt värde.

Går allt bra å andra sidan så bör du ge 55% till staten för allt annat som den ger tillbaka och inte endast om om det går dåligt i bolaget, alternativet är då Malta - flytt kanske :) är det värt?

Björn 2012-11-10 00:45

Citat:

Ursprungligen postat av YesBoss (Inlägg 20455075)
Utan att vara allt för petig med detaljer. Men startar man ett företag som man sedan lyckas med, så tar staten glatt ca 55% av vinsten - Lyckas man inte så tar de hus,bil och tv? Är det lite så?

Lite väl cyniskt och hårddraget? Du betalar skatt ja. Om du är skyldig pengar så måste du betala dem. Inga konstigheter. Det finns gott om utrymme att bli både rik och slippa förlora rubbet även om försäljningen viker.

YesBoss 2012-11-10 05:28

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20455119)
Lite väl cyniskt och hårddraget? Du betalar skatt ja. Om du är skyldig pengar så måste du betala dem. Inga konstigheter. Det finns gott om utrymme att bli både rik och slippa förlora rubbet även om försäljningen viker.

Förstår det, samtidigt vill staten ta del av mina framgångar, men varför låter de mig köras i botten om jag inte lyckas? Om jag blir skuldsatt så är hela skulden min, men om jag lyckas så vill de ha hälften?

Ciffan 2012-11-10 06:01

Citat:

Ursprungligen postat av YesBoss (Inlägg 20455123)
Förstår det, samtidigt vill staten ta del av mina framgångar, men varför låter de mig köras i botten om jag inte lyckas? Om jag blir skuldsatt så är hela skulden min, men om jag lyckas så vill de ha hälften?

Om staten skulle betala allas skulder så skulle det inte räcka med vi betalade hälften av vinsten i skatt. Det gäller ju bara att man inte sätter sig i en situation där man har skulder så kommer ingen att ta något om man inte lyckas.

”låter de mig köras i botten” Menar du att staten skulle hålla hårdare koll och förbjuda folk att starta eller fortsätta driva företag?

jonny 2012-11-10 06:24

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455094)
Beror ju på bolagsform, dock skatter kommer staten alltid driva in även om dom dödar dig på köpet mer eller mindre.

Om du driver ett AB och gör det korrekt har du inget personligt ansvar vid en konkurs - inte ens för skatter och avgifter. Detta under förutsättning att allt skett korrekt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson