![]() |
Första fakturan skickad! Skatt, moms, uttag
Jag skrev ett långt inlägg tidigare men blev utloggad när jag skulle spara. Ni får ursäkta om texten saknar sammanhang då jag snabbskriver inlägget på nytt.
Det är så att jag precis skickat min första faktura och behöver lite hjälp/input på mitt tänk. Jag har en enskild firma, är under 26 år, har en fast anställning på sidan av = FA-Skatt. Jag ska redovisa i samband med deklaration 1 gång per år. Jag har skapat ett konto för transaktioner och ett konto för skatt/moms. Skatt/moms-kontot är så jag är säker på att jag har täckning för moms/skatt i slutet av året. Jag har fakturerat en kund 10.000 + moms. 1.) Inkommet belopp +12.500 kr 2.) Jag för över moms till momskontot -2.500 kr 3.) Schablonavdrag 25% av 10.000 = 7.500 som jag ska beräkna skatt och egenavgift på. 4.) Jag för över egenavgift 14.88% (0.1488 * 7500 = 1.116 kr) till skatt/moms-konto 5.) Jag för över kommunalskatt 34.03% (0.3403 * 7500 = 2.552 kr) till skatt/moms-konto 6.) Kvarvarande belopp 6.332 kr (10.000 - 1.116 - 2.552) kan jag föra över till privat konto och bokföra som eget uttag? Skulle uppskatta om någon kan se över min uträkning och kolla om jag är helt ute och cyklar. - Ska jag använda grundavdrag (18.700) även fast jag tjänar 280.000 kr / året på min fasta anställning ? - Använder jag schablonavdraget rätt ? Med vänliga hälsningar Martin |
1. Gör en preliminär självdeklaration via skatteverkets nya webbtjänst för det så får du ut vad du skall betala i skatt per månad. Dessa inbetalningar kan du betala från ditt privata konto om du vill och du behöver då inte bokföra dessa i enskilda firman eftersom det är din "privata" skatt.
2. Använd ett enkelt bokföringsprogram där du bokför fakturan samt momsen på ett bokföringskonto. Att hålla på med separata bankkonton för moms är onödigt i ett litet företag. 3. Ta ut valfri summa från ditt bankkonto och bokför transaktionen som eget uttag. |
Det är inte särskilt produktivt att ha flera olika konton för detta, använd ett konto där all likviditet ligger.
Varför då? Jo om du köper något, låt oss säg aen dator för 10000 kr exkl moms, dvs 12500 kr inkl moms så har ditt resultat fallit till 0. Men du har en dator som du kan jobba med och du behöver inte betala en krona i vare sig moms eller egenavgifter, då har du ingen anledning att ha flera konton att splitta upp pengarna på. Denna kontouppdelning räcker om du har i ditt bokföringsprogram, då kan du ta ut en balasräkning och se hur mycket pengar du har att handla för eller vad som blir resultatet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson