![]() |
.brand
Hittar ingen gammal tråd om det här, ta bort denna om ämnet vart uppe tidigare.
Vad tror ni experter? Hur mycket kommer "branchen" påverkas av att det dyker upp ca 1400 nya toppdomäner under 2013? Länk till alla unika ansökningar: http://newgtlds.icann.org/en/program...utc-13jun12-en Skall bli spännande att följa, men jag är inte säker på att jag tycker om det... :p |
Citat:
Allt handlar om hur dem marknadsför toppdomänen, och jag tror det till en början kommer bli väldigt svårt att konkurrera med dem stora inarbetade toppdomänerna. |
Jag tror också att inarbetade landsdomäner och andra tidiga toppdomäner kommer att vara dominerande då t.ex. svenskar har vant sig vid att skriva in ord / namn eller varumärke .se för svenska tjänster.
Möjligen kan nya toppdomäner användas vid kampanjer för att ge en slagkraftig domän men då kostnaden är så hög och det därtill skulle krävas stora summor för marknadsföring samt att man ändå skulle förlora många besökare om man inte ägde motsvarande landsdomän så känns det långsökt. |
Citat:
Men vad dessa nya domäner kommer att kosta är väl inte något vi vet i dagsläget? Jag har inte sett att några priser på de nya domänerna, men jag är nyfiken, så en länk hade vart kanon! ;) |
Jag tror inte särskilt mycket kommer förändras. Några få nya toppdomäner kommer säkert att lyckas hyfsat lokalt eller inom vissa branscher men värdet på bra .com-domäner kommer sannolikt inte minska inom en överskådlig framtid. Ingen vet hur internet ser ut om 10-20 år dock.
|
Hej,
Jag tror att ni som svarat sammanfattat det ganska bra. Jag gissar att de nya toppdomänerna inte kommer vara revolutionerande för webben, men att ett fåtal namn kan få viss betydelse. Ps. Om tjugo år kan det ju dock vara en helt annan femma, men det är också bara spekulationer från min sida. Då hoppas jag (för min högst personliga del) att jag har fokus på annat än domäner. |
Citat:
|
Inte omöjligt, även om jag personligen tror det tar längre tid än så. Tiden kommer utvisa.
Ps. Tiden går fort. Jag reggade min första domän för femton år sen... |
Som jag vid flera tillfällen skrivit, så uppfattar jag inte heller att det för svenskt vidkommande kommer tat påverka speciellt mycket, mer än att det för "inte så fullt Internetvana personer" kommer att bli väldigt förvirrande och sannolikt leda till en ny kraftig våg av blufförsäljning av typen "vi har en kund som tänkt registrera din domän under TLD1, 2, 3, 4, 5..för att lägga upp diverse otrevliga saker som ditt företag inte vill bli förknippat med, men ger dig förtur..".
Men vi ska också säga att de 1930 ansökningarna handlar om 1409 unika domainstrings. Så som mest blir det 1409, men sen kommer det vara flera som får avslag. Och om vi gissar att det landar på runt 1300 gTLDer, så är minoriteten av dessa gTLDer "brands" som trådens titel beskriver. De allra flesta är generiska ord, och ofta nischade mot en naturlig målgrupp. Och om vi känner av läget lite spontant och reflekterar över att 97% av svenskarna googlar, så kan vi konstatera att Google idag har ett mycket starkt inflytande över vår (svenska Internetanvändare) tid på Internet. Lika spontant kan vi då också reflektera över att Google själva ansökt om inte mindre än 101 egna gTLDer. Nu saknas det iofs inte pengar hos Google, men det får väl ses som osannolikt att de skulle vilja ha egna gTLDer om de inte var avsedda att användas. Och om Google använder sina gTLDer så får det väl ses som osannolikt att de med nya algoritmer, skulle förändra domäners betydelse något avsevärt på 5-10 års tid!? Det jag ser som mest troligt är att vi däremot kommer att gå mot en mer semantisk webb (vad gäller innehåll vs. domännamn) http://sv.wikipedia.org/wiki/Semantiska_webben Detta samtidigt som Google förfinar, förbättrar och straffar ut skräp http://searchenginewatch.com/article...gorithm-Change Det kan nog komma att bli en ordentlig utmaning för Google med de nya gTLDerna, men om de misslyckas, så kan vi nog förvänta oss en ganska kraftig filtrering (på landsnivå) och "olika Internet", som är något vi sakta går mot ändå, nu när många språk (icke-latinska domännamn) kan skrivas "helt rätt" (höger till vänster) och inte som tidigare hybrider: [IDN-string.LATIN-string]. Nej, om jag får sia ett år fram i tiden så ser jag ett ruskigt priskrig mellan hundratals kommersiella gTLDer som kommer att kasta erbjudanden efter dig, var du än går. I skuggan av det priskriget kommer såklart de som inte hittar tillräckligt många "riktiga betalande kunder", skapa en stor mängd registreringar med fiktiva registranter, bara för att finnas med bland de som "lyckats" och för att stå som "attraktiv" för näste riskkapitalist som vill investera i eller köpa upp gTLDn. För är det något som de nya gTLDerna kommer att bli, så är det handelsvaror där 10-20% kommer att byta ägare under de första 1-2 åren. Det är vad jag tror.. |
Vad de nya toppdomänerna kommer föra med sig är väl egentligen ingen som vet än, utan det blir mest spekulationer.
De som har störst möjlighet att lyckas är de som har en realistisk affärsplan och når den. Frågan är hur många som har en realistisk affärsplan? Jag tror vi kommer få se ett antal floppar, men kanske också en och annan som blir en succé (succé = uppnår eller överskrider siffrorna i affärsplanen för domänen). Sen tror jag som Internet Sweden att många kommer byta ägare väldigt snart - en del kanske redan innan de kommer ut på marknaden. Vad de kommer kosta finns inga siffror på än, och de kommer nog inte ut förrän information om sunrise/landrush och när de öppnar för normal registrering kommer. Men jag tror att det kommer variera beroende på affärsmodell. När det kommer bli möjligt att registrera i de nya toppdomänerna ska vi nog vara lite försiktiga med att säga nån tidsplan. Det första som sas var ju redan nu Q4 2012 och så blir det inte. Det finns många frågetecken kring de processer som ska ta toppdomänerna från ansökan till in i roten och som måste lösas innan någon kommer in i roten. ICANN är inte kända för att hålla sina tidsplaner - så varför ska de göra det den här gången? Men kanske att vi vet lite mera efter nästa veckas ICANN möte. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson