![]() |
Problem teckenkodning turkiska tecken
Jag har en sida på Turkiska, all text i php-filerna ser bra ut.
Kollar jag data som sparats i phpmyadmin ser allt rätt ut. Skriver jag ut data från databasen till min sida blir alla turkiska specialtecken ? Alla filer är utf8, databas och tabell utf8_turkish_ci I php-filen har jag följande: mysql_select_db('142920-kimaradi'); mysql_query("SET NAMES 'utf8'"); mysql_query("CHARSET 'utf8'"); Någon som har bra tips på lösning? Är det något på server t.ex. ini-fil som måste ändras? |
Var skriver du ut det? HTML?
Kolla att du har utf8 charset plus sparat sidan med output i utf8. |
Citat:
Har valt ut8 på php-filen och det skickar den som content-typ samt är i meta header. |
Kör du någons slags encoding funktion?
Se till att utf8_encode och utf8_decode används rätt. |
Kör inga utf8_encode eller utf8_decode, borde väl inte behövas om allt går i utf8?
|
Testa köra utf8_encode och se hur resultatet blir.
|
Citat:
Funderar på om man ska göra någon inställning i mysql ini tex mha htaccess |
Löste det genom följande kod:
iconv("UTF-8", "ISO 8859-9", $text); Om någon har lösning utan att behöva denna raden får man guldstjärna :) |
Din sida (PHP filen) är antagligen inte sparad med UTF-8 teckenkodning. Kör du notepad++ kan du se filens verkliga teckenkodning i högra nedra hörnet.
|
Det var såklart skit bakom spakarna, som alltid.
Alla filer var rätt, dock använde jag en funktion i php som utgick från att texten var kodad i annat format än utf-8 pga äldre version för php. Så fort jag angav att texten var i utf-8 blev det frid och fröjd. Hoppas det kan hjälpa fler själar :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson