![]() |
Räkna ut avstånd mellan 2 adresser
Hejsan,
Finns det något API där man kan räkna ut ett köravstånd i km baserat på 2 adresser? Hörde att google har det, men man får endast använda det om man använder det i samband med deras kartor, jag vill endast ha ut ett värde i kilometer från 2 adresser. Någon som gjort något liknande? Mvh |
Om du får fram koordinaterna så kan du använda en formel för att få fram avståndet.
|
Mjo zenda det har jag läst, men skulle behöva köravståndet mellan 2 adresser.
|
Det är mycket data som behövs för en sådan tjänst. Att samla in denna kostar en hel del tid / pengar, därav att du inte får använda de tjänster som finns hur du vill. Ett enklare alternativ är att du jämför kördistans / fågelvägen och tar fram koefficienter som du kan använda dig utav. Sen får du antagligen dela upp landet i delar, ta hänsyn till större sjöar osv. Det är som du kanske förstår inte helt enkelt :)
|
Det finns matematiska formler för det, men det krävs att man anger GPS-koordinater, enligt exempelvis enligt formatet WGS 84 (http://sv.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System_1984).
Om du söker på Google så finns det formler i SQL som beräknar avståndet hyfsat aproximativt med koordinater (jag har testat i SQL-Server och det funkar bra). Det finns ju även kartsystem som mäter avstånd efter vägasvtåndet, som Eniro.se och hitta.se, de bygger sin information på Vägverkets kartsystem över vägarna. |
se på sjutton vi har tydligen diskuterat det på WN tidigare så jag hade lite testkod i min WNtest-databas:
Kod:
CREATE TABLE [dbo].[geographic] Kod:
CREATE PROCEDURE [dbo].[CreateRandomPositions] Kod:
CREATE PROCEDURE [dbo].[spGetNearLocations] Kod:
CREATE PROCEDURE [dbo].[TestDistance] Kod:
CREATE PROCEDURE [dbo].[TestLatLonRadiusDistanceCalculation] |
Citat:
|
Har php-funktioner för att enkelt räkna ut kör-avstånd (km) och kör-tid mellan två adresser om det skulle vara intressant.
Dock använder sig funktionerna av Google. EDIT: Var i APIt står det att man bara får använda tjänsterna i samband med deras karttjänster? |
Citat:
Citat:
|
Väldigt ofta går det att lägga in en google-karta som på något sätt lägger till ett mervärde så försök komma på en användning för en karta så är det lugnt att använda köravståndet via googles api.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson