![]() |
Blivit erbjuden stor summa för facebooksida
Hej jag skriver här då jag blev en aning svettig efter ett (som verkar vara seriöst) bud har kommit in på en Facebook-sida jag äger. Budet ligger på runt 200 000 kr.
Jag är privatperson och undrar helt enkelt vad för slags regler som gäller när/om man säljer något så dyrt (då menar jag inte Facebook tos). Hur går man tillväga och vad ska jag göra? EDIT: Personen vill betala genom paypal eller Western Union. Risker? Hört något om att de kan dra tillbaka pengarna efter köp, stämmer det? |
Hur vet du att det är ett seriöst bud? Vad är det för sida det rör sig om (eller åtminstonde avslöja antal likes etc).
Säljer du som företag eller privatperson? Om privatperson, har du F-skattsedel? Är köparen svensk? Edit: Är köparen inte svensk så är detta en vanlig scam, dock nytt när det gäller Facebook-sidor. Det han kommer göra är att betala 50% eller så, ta över Facebook-sidan och sen rapportera att han inte fått varan och få pengarna tillbaka på Paypal. Ska ni nu genomföra detta så gäller det att du tar många bilder på era konversationer, fråga efter hans paypal-email ett antal gånger så du har det svart på vitt och kan presentera om/när han väl drar tillbaka pengarna. Se även till att typen på betalningen står som Gift, då bör han inte kunna ta tillbaka. |
Låter som en blåsning. Föreslå att ni skall använda escrow.com eftersom det är en sådan stor transaktion och erbjud att dela lika på avgifter - och se hur han förhåller sig till det.
|
Det är så obvious scam att jag slutade läsa efter western union...
|
Jo nu när det har sjunkit in en aning framstår det mer som en scam, men då kan istället frågan gå över till: Hur genomför man en säker affär med icke-fysiska ting som säljare och hur riskfyllt är det att ge ut bankkonto-nummer?
|
Escrow.com som sagt tidigare. Det skulle nog jag köra på om det är nån okänd och mycket cash!
|
200 000 för en facebooksida låter sjukt osannolikt :p Om det är sant så vore det dock awesome. Men det säljs facebooksidor med 1 000 000 Engelska likes för omkring 5000-10 000 kr på warriorforum etc så har svårt att förstå vad som gör din sida värd 200 000 :O
|
Anledningen till att de erbjuder så mycket är väl för att få folk ur balans, ta mer risk, och genomföra "affären".
|
kanske en dum fråga, men sett en massa fb sidor bli sålda.
Antar att värdet ligger i att man trycker ut sina länkar till dem och hoppas tjäna tillbaka pengarna genom e-com/affiliates? |
Fått osannolika bud från danska användare flera gånger på mina Facebooksidor! Scam är det utan tvekan.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson