![]() |
Vilket konto?
Har fått betalt för en faktura av en kund - dvs fått pengarna "cash" och har sedan satt in pengarna på vårt företags bg-konto.
Hur ska detta bokföras i VISMA Enskild firma - som insättning på "girokonto" eller på "bankkonto? |
Snabbt ogenomtänkt förslag: Du kan skriva på fakturan att den blev betald kontant och sedan aktuellt datum och boka det mot ditt försäljniningskonto samt kassa. Sedan gör en bokföringsorder för insättningen på bankgirokonton som verifikation för att du flyttar pengar från kassan till bg-konton.
Om du menar något annat än att du erhållit kontant betalning kanske du bör formulera "fått pengarna "cash" " på ett lämpligare sätt? |
Vi har ju satt in pengarna på vårt bg-konto på SEB - så jag tycker ju att det borde gå under "Insättning girokonto, eller??
|
Tack Erik för tipset - då ska vi göra så!
|
Eric Stenman har beskrivit det helt rätt som det ska göras.
Mottagen betalning till kassan. Men det beror på om du använder kontantmetoden eller fakturametoden. Har du använt fakturametoden så ska du ha bokat försäljnigen redan när du skrev fakturan och då även bokat in en kundfodran. När du sedan motar betalningen så påverkar det inte försäljningen utan bli endas en omflyttning i balansräkningen fråpn kundfodran till kassan. Sen när du gör inbetalningen till bankkontot så bokar du om från kassan till bankkontot. Använder du däremot kontantmetoden så blkir det exakt som eric skrev. då bokar du in försäljningen först när du får betalt. Nackdelen är att du aldrig riktigt vet hur företaget "mår" efetrsom bokföringen aldrig säger hur mycket du har i kundfodraingar. eller leverantörsskulder. |
Ja, Visma Enskild Firma som jag jobbar i kör ju efter kontantmetoden - så jag skapar en faktura när jag fått en från vår leverantör, när kunden sen betalar skapar jag en "Ny insättning" och en "Ny utbetalning" när vi ska betala leverantörens faktura.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson