![]() |
Vilket CRM ska jag välja?
Hej,
Jag har letat länge och väl. Jag vill ha ett enklare (lättöverskådligt) CRM system men med vissa funktioner. Har kollat på all möjligt som Salesforce, sugarcrm, zoho mm.. Jag vill helst att det ska gå att hantera leads, kontakter, och det som alla crm har, men jag vill även kunna göra e-post utskick och fakturera direkt från samma ställe. OCH så vill jag helst att det ska vara ett webbaserat system som även har app för iOS (iPad). Kräver jag för mycket? Någon finns det väll som kan sitta på allt detta jag behöver? eller måste jag börja snickra på något själv? Tacksam för hjälp.. |
Fortnox CRM. De integrerar snyggt med deras olika moduler. De har en ny app för just CRM.
|
Ta en titt på WebCRM http://www.webcrm.com/se/
Går att koppla ihop med e-conomic http://www.e-conomic.se som kan hantera bokföring + fakturering. (Vi har ett extern system själva så har ingen erfarenhet av denna koppling) Vi håller på att byta över till från att ha kört SuperOffice som webbtjänst som verkligen inte var någon hit. Dålig support och svindyrt. |
Mitt råd är att utveckla ett eget, enklare att lägga till funktioner man vill ha. Det blir gratis dessutom :) Tar max en dag att utveckla.
|
Själv har jag alltid haft ett gott öga till 37signals, dock aldrig haft behov av CRM. Men ta en titt på Highrise
|
*disclaimer* jag jobbar för Lundalogik som utvecklar nedan nämnda system men jag postar endast som ett tips till TS då jag tycker att det är ett relevant svar, inte i syfte att sälja något då jag jobbar som webbutvecklare och inte säljare :) */disclaimer*
Har du kikat på LIME Easy från Lundalogik? Det har fått många lovord från kunder för att det är så lätt att använda :). Stödjer e-post-utskick men dock inte fakturering. Är PC-baserat men kommer med en iPhone/iPad-app i höst. Om du vill testa så finns en demo att ladda hem, begränsad till 10 företag men annars utan övriga begränsningar :). Ställer gärna upp på alla frågor om du kan tänkas ha, bara skicka ett PM i så fall! mvh /Johan |
Har också hört gott om lunda logica lime. Ska vara logiskt och lätt.
|
CRM är inte bara teknik
Jag jobbar med att hjälpa företag med CRM och har erfarenhet av flera. Det som däremot inte många inser är att det är viktigare att ha en struktur och en säljprocess att bygga CRM-systemet på. Med en dålig plan så är det risk att man får börja om, tyvärr har jag sett det när jag kommit in i efterhand.
Att bygga CRM utan struktur och process är som att bygga grunden till ett hus utan att veta storlek, form och höjd på huset. Sen är det så mycket annat att fundera på, hur många är ni, vilka klienter har ni? Jag vet enmans-företag som kör med Excel som CRM och det funkar bra. Jag säljer en del CRM men jag rekommenderar det som passar företagens behov och dom är alltid olika. Rekommenderar gör jag efter ett möte. Ove Bristrand, NetIntegrate |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson