WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   sortera efter gender, men bibehålla det som står i url ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054052)

jonssondesign 2012-07-05 10:13

sortera efter gender, men bibehålla det som står i url ?

Hejsan!

Sitter och försöker lära mig php mysql lite, men har kommit fram till ett problem nu. Kanske kan ni lösa problemet och berätta vad jag ska göra?

Såhär vill jag att det fungerar:

(sidan är en webbutik), och säg att du precis nyligen har valt ett specifikt märke som du vill bara ska visas. Enkelt sagt, enkelt gjort.
Men säg sedan att du vill gå in på en annan kategori, typ, badbyxor.
Då ska självklart valet av märke fortfarande gälla inom den enskilda kategorin.

Så säg att du visar alla produkter: site.se/?gender=man
Sen går du in på en kategori: site.se/?category=badbyxor

Men man vill ju gärna att det ska vara såhär:
site.se/?gender=man&category=badbyxor

Finns det något kommando som kollar vad som står i URL, oavsett vad, sparar det i en variabel, och sen så kan jag skriva såhär på mina länkar istället:
<a href="<?php echo $curr_url; ?>&category=badbyxor">

Någon som förstår? :)

mvh,

gregoff 2012-07-05 10:46

Du kan kika på $_SERVER variablerna. Tror den du letar efter heter $_SERVER['REQUEST_URI']

Du kan se samtliga server variabler genom att skriva print_r($_SERVER);

Vissa är unika per sidvisning, så som aktuell URL.

jonssondesign 2012-07-05 10:56

Testade den förut, men den gör inte exakt som jag vill, eller egentligen gör den det, men det blir ändå..

För om man gör som så att, kör man med den, och går in på "man", och sen kvinna, ja då blir det ju:

site.se/?gender=man&gender=kvinna

så de blir ju lite fel ^^

Man kanske kan kolla om det finns gender med i url, och sen ta bort den om det finns med?

Någon som vet hur?

gregoff 2012-07-05 11:23

Om du vet hur man jobbar med sessions-variabler så hade jag valt det istället.

Typ, du lagrar hela tiden vart du är någonstans, ex:

<?php
$_SESSION['gender'] = "man";
$_SESSION['category'] = "badbyxor";
?>
<a href="site.se/?gender<?php echo $_SESSION['gender']; ?>&category<?php echo $_SESSION['category']; ?>">LÄNK</a>

jonssondesign 2012-07-05 11:41

Fast, det kan ju bli knepigt om någon delar länken sen.

Eller nej förresten, det blir det ju inte.. Vad dum jag är!

Ska kolla på detta! Smart tips! Tack!

jonssondesign 2012-07-05 12:36

Har mycket på mitt bord just nu, så har fortfarande inte hunnit kollat på detta..

Men jag satt och tänkte på $_POST. Den kan man väl inte använda om folk vill dela sidan med andra?

jag menar:

Kompis: Någon som vet en bra sida som säljer badbyxor för herrar?
Jag: Ja visst, kolla på denna sida: site.se/?category=badbyxor

Och eftersom att gender var via POST, och inte i url(GET), så kommer personen till en sida med bara badbyxor, men för både killar och tjejer.. Wierd right? Tänk om personen köper ett par byxor för tjejer, bara för att han trodde att jag hade länkat till endast killar. lol..

Nämen, ni förstår säkert. Eller tänker jag fel?

gregoff 2012-07-05 13:13

Du bör undvika post i detta exemplet helt och hållet. Då är det bättre om du använder GET

Post kan du använda om du t.ex. vill lägga produkter i en varukorg (dvs användarspecifik data).

Vad för webbserver använder du? Apache eller Nginx? Du kanske bör överväga att utveckla så att du får snyggare url'er. Tex: site.se/badbyxor/man
Kika på: http://www.sitepoint.com/guide-url-rewriting/

jonssondesign 2012-07-05 15:58

ehm, eeh.. eeeeeh, vad sa du att du sa sa du? :D
Tror det är Apache.. Det är binero's privatpaket, vanligt webbhotell ;) so i guess it's Apache ;)

Jo precis, tror jag har okej grepp om vad man ska använda GET, POST osv till. Någorlunda iaf.

Jo precis! Ska försöka utveckla så att jag får snyggare url'er, men har aldrig tidigare gjort något sådant. Jag är designer, inte utvecklare ;) Jag kan html och css utan och innan, men php och mysql är något jag började med för drygt 6 månader sedan. Höll på i kanske 2 månader, sen fick jag anställning som chefansvarig applikationdesigner, och har släppt att med programmering. (Okej, visst, jag har gjort ett par wordpress sidor sedan dess också men iaf..)

Nu tänker jag försöka sätta mig in i php igen, för att erbjuda lite mer egenskapta hemsidor istället för att använda wordpress (även fast det är en bra plattform).

Ska kolla runt lite nu, och återkommer om jag har fler frågor!

Tack gregoff!

PS. någon av er som är duktiga iOS utvecklare (mestadels appar). PM'a mig sådana fall!

pjuke 2012-07-12 11:06

Rent spontant tycker jag det känns onödigt att ha den informationen i URL-fältet. När man väljer i menyn kan du med t.ex. AJAX och JavaScript "skjuta" fram alla menyalternativ; du behöver inte ladda om sidan varje gång.

Sedan när man väljer en kategori, går du till ett unikt kategori-ID i stället;
http://webbutik.se/?cat=15

Du har sedan en tabell i datorbasen med alla kategorier och vilka föräldrar de tillhör. Sedan hämtar du bara den kategorin baserat på $_GET['cat'], och får på så vis kategorins namn etc. etc.

När en kompis "länkar" till kategorin, skickar denne ju bara adressen ovanför, och får på så vis se samma sida som den som skickade.

Det är väl en smaksak egentligen. Jag skulle däremot rekommendera att hålla URL:erna så torra och rena som möjligt.

jonssondesign 2012-07-12 13:13

Du menar så!! Smart!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson