![]() |
Hur hade ni gjort?
Hej!
Ni kan titta på den här WN tråden för att se vad för sida det gäller: http://www.wn.se/t1053874.html Jag har alltså startat en "blogg" om viktminskning och liknande och jag har problem med reklam/marknadsföring. Först och främst så riktar jag mig mot en internationell publik, men problemet är att 70% av alla besökare är svenskar, 10% utländska (5% britter, 4% amerikaner, 1% övriga) och 20% spindlar (Googles spindlar besöker sidan minst två gånger om dagen, men ändå har inte sidan indexerats till sökmotorn...). Så, hur skulle ni göra för att marknadsföra sidan så att utrikes besökare kommer till sidan? Utan medel. Jag har inga medel nu i början. Och sen undrar jag om det vore smart att ha en parallell sida som är på svenska, och för varje gång ett inlägg skrivs på den engelska sidan skriver jag samma inlägg på svenska, och på så sätt kan jag också skriva inlägg riktade till sverige, olika produktrecensioner och sånt eftersom att utrikes besökare inte har samma produkter kan jag inte göra produktrecensioner på den internationella sidan (såvida det inte är ett internationellt märke såsom Cambridge eller Atkins (inom viktminskningsområdet då)) men jag vill gärna erbjuda de så då får det bli på den svenska sidan? Alltså, det är ganska svårt att förklara men ja.. Sen har jag andra problem. Sidan är fyra dagar gammal. Okej. Vi tar gårdagens statistik till exempel: Unika besökare: 31 Återbesökande (de har vart här andra dagar alltså): 18.75% eller 6 st Bounce rate: 62.50% (!!!!!!!) Avg. Visit duration: 00:00:29 (29 sekunder bara, men det dras ner av bouncen) Avg. Visit duration for staying visitors: 00:07:19 (det här är bra, de procenten som stannar på sidan stannar på sidan i ungefär 7 minuter och 19 sekunder) Hur åtgärdar man bounce raten? Hur ska jag få fler besökare? Idag öppnade jag en facebook sida för sidan, gjorde en knapp där man kan subscriba till sidan, lade till en grej så att man dela med sig av sidan, gilla sidan på facebook, osv. Men inget händer. Känns som att inget förändrar något. Och dessutom. Om man öppnar en svensk parallell sida, ska den heta samma sak snedstreck /se eller samma sak punkt se. Alltså, ska jag göra så att när man går in på sidan så läser den av ditt IP så att den vet vilket land du är ifrån för att sedan skicka dig till rätt sida? Och dessutom är mitt AdSense helt konstigt.. Kanske dålig placering? Såhär ser statsen ut för AdSense: Sidvisningar: 490 (dras upp av mig en del, då jag refreshar sidan ofta) Klick: 7 CTR f. sida: 1,43% (hur åtgärda? Bättre placering?) CPC: 1,87 kr (första dagen fick jag 2 klicks, dessa gav 5 kr var, efter det har alla klicks gett mindre än 0,5kr st..) RPM f. Sida: 26,68 kr Tror ni det skulle vara bättre att istället för att visa en liten preview för varje inlägg på startsidan istället visa hela inläggen på startsidan? På så sätt visas två extra annonser. Funderar även på att ta bort annonsen i sidbaren, den har inte gett några klicks verkar det som. Den som ger bäst betalt och mest klicks är den annonsen som dyker upp i början av alla inlägg, den har gett 5 klicks, CTR är 3,38% och CPC är 2,50 kronor. (RPM = 84,30 kr) Den i mitten av varje inlägg är 0,84%, 0,57 kronor CPC, 1 klick. Den i sidbaren är 0,21%, 0,02kr, 1 klick. Alltså är den bästa i postbörjan, kanske man ska försöka hitta något annat lika bra ställe, kanske i slutet av varje inlägg? Hm, vad tror ni? Känns som att det här blev längre än vad det skulle bli men det får la gå. Det är min första hemsida så kan inte jättemycket. Är bara bekväm med AdSense sen tidigare. Oh juste, kan något hända eftersom att jag använder AdSenset som jag fick med min YouTube kanal? Får några tusenlappar i månaden från youtube kanalen och vill inte förlora det. :eek: EDIT: Och när dyker sidan upp på sökmotorer och dyl.? Som sagt så går Googles spindlar genom min sida väldigt mycket men ändå så händer inget? Det enda som syns på sökmotorn (Google) är den förra domänägarens sida.. Mvh |
Lugna ner dg för sjutton bövlar, du har haft sidan uppe u hela 4 dagar!!! Det tycker du kanske är en evighet men faktum är att du får säkert räkna med att det inte händer särskilt mycket under e första två veckorna.
|
Citat:
|
Stämmer in med Conny. Chilla :)
Du har ju precis startat den, vad förväntar du dig egentligen? Du verkar dessutom i en nisch som på den internationella scenen är lika sönderspammad som porr och poker. ha is i magen, bygg innehåll och länkar försiktigt. Ge besökarna mervärde, inte bara ännu en blogg om att gå ner i vikt. lycka till! |
Jag ska lämna min synpunkt på din andra fråga som du dessutom ställde igen senare i tråden.
Jag skulle rekommendera dig att köra den på en egen domän. Gärna .se eller .nu för att få en svensk inriktning på den. Då tar Google den för svenskspråkig om inget annat anges. Domännamnet kan vara detsamma, eller så reggar du ett domännamn på svenska där "vikt" ingår. ----------- Förövrigt håller jag med de andra om att du ska ha lite is i magen i några månader till minst. Fortsätt blogga även om du inte blir motiverad av besöksstatistiken. Sedan vill jag också poängtera att vikt-nischen är väldigt konkurrensutsatt i sökresultaten. Som en tröst kan jag meddela att du nog kommer kunna säja sajten/sajterna för en liten hacka om du väljer att ge upp. Texterna och domänerna kan vara intressanta för andra som driver viktsidor. Räkna inte med någon astronomisk summa, men för skoj skull kan du räkna på 30-50 öre per ord som är genomsnittligt pris för skribent. |
Citat:
Jag förstår att vikt-nischen är full av konkurrens med tanke på alla produkter och sånt som finns ute på marknaden. Jo, från och med nu ska jag bara köra och skriva ungefär ett inlägg om dagen och inte bry mig om besökarstatistiken, ska inte ens titta på den. Mår lite dåligt av den, den var på 120 för fyra dagar sen, 100 för tre dagar sen, och 20 igår. Jag har ju bara fem inlägg på sidan, och jag själv när jag går in på nya sidor med väldigt lite information undviker att besöka de, men när jag hittar en med mycket bokmärker jag sidan och tänker att jag ska fortsätta imorgon och i framtiden, etc. Och tack för trösten. Det är väldigt bra med 30-50 öre. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson