![]() |
Göra sin sida mobil anpassad?
Hej,
Hur gör man sin sida mobil anpassad, och? ipad? Är det svårt att göra det? Apple iPhone 12 6.33 00:01:43 16.67% 16.67% 2. Apple iPad 5 1.80 00:00:15 100.00% 60.00% 3. HTC Sensation Sensation 1 10.00 00:09:43 100.00% 0.00% 4. Samsung GT-I9100 Galaxy S II |
Jag personligen vill ha den vanliga sidan, så att få den att fungera med mobilen och surfplattor (vilket den redan nu bör göra) är väl tillräckligt, om det inte är nån specielll sida som drar nytta av att vara minimaliserad. Bara lite personliga tankar.
|
Om du kör wordpress eller annat stort cms verktyg så brukar de finnas plugins för de.
|
Läs på lite om koncepten kring responsive design och media queries.
|
Citat:
Den vanliga webbsidan är oftast den bästa. Skall du minimera något så se till att dina bilder är så små som möjligt, att du anropar så få css-mallar och javascript som möjligt samt att du har en sund struktur på din markup. |
Ca 15% av trafiken kommer in via Mobil och Ipad - så det kan ju vara värt att börja fila dem. Mobilmall samt Ipad mall bör vara separat från normal websida så att dem enbart laddar in det mest relevanta för mobil t.ex.
Utmaningar med bredden: Det är viktigt att ta hänsyn till exakt bredd, samt variabel bredd, beroende på hur du håller in din Iphone eller Ipad. Det är ganska mycket jobb att pilla med det men det går. Jag själv har suttit i ca 100-200 timmar per mall. Inklusive en massa småfix. |
Hade ett plugin för WP som fixade det, grejen var att den ibland detekterade vanliga webbläsare som mobiler (och man fick då en grovt strippad sida), så jag tog bort det igen.
|
Mobilanpassad webb != strippad webb.
|
Citat:
|
Enheter som inte kan hantera fixed width 960 px är skräp.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson