![]() |
har polisen rätt att kräva legitmation?
Hej,
hade en fråga som jag vart osäker på... har polisen rätt att kräva att få se en medpassagerares (baksäte) legitimation? |
De kan be om legitimation men du är inte skyldig att visa den. Däremot kan de ta med dig till förhör ifall de har misstanke om brott. Sätt dig in i polisens situation. Ifall en person vägrar visa legitimation, tror du då att denne är helt oskyldig? Med tanke på att vi alla betalar för deras arbetstid så är det väl onödigt att försvåra deras arbete än mer.
|
Du behöver inte visa, problemet är att Sverige inte är rättssäkert samhälle då polisen kan låsa in dig ett tag bara för dom vill jävlas. Dom behöver inte ens bevisa någon misstanke utan dom kan säga att dom tyckte det bara helt utan grund.
|
Hej,
Citat:
Jag tror heller inte svensk polis har som vana att låsa in folk för "att jävlas", utan gör det när misstanke om brott finns. |
Citat:
|
Citat:
Sen ska väl sägas att det i många EU-länder faktiskt är legitimationskrav för alla, men inte i Sverige. Däremot i bland annat Belgien, Spanien, Frankrike, Holland och Italien. Däremot är det inte så speciellt kinkiga med det iallafall i Belgien. Tog kort på en polisbil med sirenerna på, vilket man tydligen inte får, och utan id gick det bra att låtsas ta bort bilden och bli lämnad ifred ändå. |
Problemet med lagen är att du i bästa fall får ut lite fika pengar, och 24 timmar utan ersättning motsvarar ju ca. 86k man skulle velat ha för sin tid där.
Även för en lågbetald person så motsvarar ju 24h några tusen om man ska räkna med ob och så. |
Styrker du ett inkomstbortfall på 86 tusen kan du säkert få det. Det är jag dock övertygad om att du inte lyckas med.
Sen är det ersättning för sveda och verk, vilken bör vara förhållandevis liten för 24h häktning utan ytterligare aspekter. Och här är det precis samma ersättning som gäller för alla självklart, du lider inte mer i häktet för att du har pengar. Din argumentation är lite svår att förstå... |
Citat:
Lite som att be en som bor i ett slott flytta in i en soptunna och INTE tro att han lider mer än en uteliggare. Friheten är väldigt olika beroende på personens livsstil. Samma sak att frihet är även att slippa jobba exempelvis. Så självklart en person som har större frihet lider mer en som har begränsad frihet normalt. Och självklart att staten ska ersätta dig för alla timmar, även om du skulle sovit 24h normalt. För dom har ju tagit din tid med tvång och då ska dom självklart ersätta den fullt ut. Samma sak som en arbetsgivare måste betala ut övertid för all extra tid dom kräver. |
Fattar inte hur man kan klaga på rättssäkerheten i Sverige, som är bättre in i typ 90% av länderna. Ta t.ex. ett land som USA (vars ideologi, i alla fall rent ekonomiskt, förmodligen ligger närmare patrikwebs åsikter än Sverige) - minsta misstanke om något terroristrelaterat och du blir inspärrad i flera år utan rättegång.
Och ja, skulle jag vara snut och någon vägrar visa legitimation skulle jag förmodligen bli misstänksam som fan. Kanske inte skulle ta in för förhör, men istället för att bara säga tack och hej skulle jag nog undersöka varför man vägrar visa leg. Om man inte vill legitimera sig, varför bara inte köra med "jag glömde min plånbok hemma, har tyvärr inget ID på mig"? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson