WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Finns det Facebook-appar att hitta gratis/billigt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052912)

Gustav 2012-04-04 15:44

Finns det Facebook-appar att hitta gratis/billigt?

Vi hade en säljare här idag som höll en liten presentation av deras Facebook-appar. Priserna varierade beroende på app och låg mellan ca 5000 och 30000 kr exkl moms. Min programmerare har aldrig utvecklat någonting för Facebook, så det skulle förmodligen bli billigare att köpa deras appar än att göra dem själv.

Nu slog det mig att det kanske finns gratis/billiga Facebook-appar på webben? Det kryllar ju av gratis och billiga små php script på internet, så varför inte även appar... Finns det gratis eller billiga appar till Facebook och i så fall vart?

nosnaj 2012-04-04 16:12

Beroende på hur stor integration du vill göra mot Facebook så är en app i grund och botten bara en vanlig webbsida.

Vad vill du göra för slags app så kanske jag kan ge tips på färdiga appar.

Anders Larsson 2012-04-04 17:35

Precis som sagt får du nog berätta lite mer kring vad det är du är ute efter för att, om vi ska kunna hjälpa dig.

Gustav 2012-04-04 23:34

Den appen som jag tyckte verkade mest intressant, var också den som verkade simplast. Det gick typ ut på att man skulle "Gilla" webbsidan, tipsa x antal vänner på Facebook och få produkt x gratis.

Till exempel:
"Gilla" vår webbsida, tipsa tio av dina vänner på Facebook och få ett par kostnadsfria boxershorts.

Men jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad jag frågar efter. Facebook är en vit fläck på min karta. Och varken vänner eller affärsbekanta begriper sig på det, så jag har inte någon att fråga heller. Så jag känner mig som ett litet barn. Förmodligen därför att jag börjar bli gammal :)

nosnaj 2012-04-05 07:59

Börja med att läsa avtalen på Facebook och se om din ide ens är tillåten. Brukar vara rätt ände att börja i.

Personligen skulle jag inte bli glad med en app som spammar om boxershorts där man ingår ett abonnemang. Tveksam om du ens får köra annonser i appar som inte går via Facebook:s annonspartners.

tartareandesire 2012-04-05 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20436826)
Börja med att läsa avtalen på Facebook och se om din ide ens är tillåten. Brukar vara rätt ände att börja i.

Personligen skulle jag inte bli glad med en app som spammar om boxershorts där man ingår ett abonnemang. Tveksam om du ens får köra annonser i appar som inte går via Facebook:s annonspartners.

Sina egna produkter får man väl alltid annonsera? Något annat vore märkligt.

Anders Larsson 2012-04-05 11:49

Givetvis får man visa upp sina egna produkter i appar/flikar, men det finns ett "jobbigt" regelverk som berättar vad man får och inte får göra.

Det vanligaste problemet är att man inte får använda Facebooks infrastrukur för tävlingar, alltså inte utse vinnare genom flest likes, inte skriva bidrag som kommentarer eller ladda upp bilder till Facebooks bildarkivsfunktion.

Däremot går det utmärkt att ha en egen röstningsfunktion, skicka in tävlingsbidrag via en app/flik etc. Man måste också använda en disclaimer om att det är Företaget X som arrangerar, och att Facebook inte är inblandad.

Att få en produkt efter att ha tipsat x antal vänner är nog ett tveksamt fall. En av huvudreglerna säger att appar måste tillföra nytta för användarna, och det är nog mycket tveksamt. Troligen hade en app som denna blivit nedstängd ganska snabbt. De är förvånadsvärt snabba att stänga ner kampanjer, om man inte följer riktlinjerna eller om de tycker det postas för mycket.

Varför inte låta folk designa sina egna kallingar? (om det nu var nischen)

makaflOw 2012-04-05 13:06

Att kolla om någon gillat sidan och sedan göra så man kan bjuda in sina vänner är simpelt att fixa. Det bör inte vara allt för svårt för din programmerare att sätta sig in i Facebooks API. Dessutom så finns det massor med såna script som du enkelt kan hitta om du bara googlar lite :)

Gustav 2012-04-05 14:54

Jag frågade säljaren om man fick villkora "likes" på det här viset. Svaret blev; ja, det får man i sin egen app. Men jag får nog ta och läsa Facebooks ToS själv. Det skulle inte vara första gången som en säljare ljugit för mig, i det fall att man inte får villkora likes.

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20436826)

Inget abonnemang och boxershortsen vara bara exemplifierande. Tanken är helt enkelt att ge bort något för att få flera likes. Knappast någon banbrytande marknadsstrategi, men någonstans måste vi börja.

Citat:

Ursprungligen postat av makaflOw (Inlägg 20436854)
Att kolla om någon gillat sidan och sedan göra så man kan bjuda in sina vänner är simpelt att fixa. Det bör inte vara allt för svårt för din programmerare att sätta sig in i Facebooks API. Dessutom så finns det massor med såna script som du enkelt kan hitta om du bara googlar lite :)

Tack! Då vet jag i alla fall att det jag frågar efter existerar. Jag hatar att googla efter saker som jag inte vet vad det kallas och inte heller vet om det finns. Kallas det "facebook apps" eller finns det någon allmän benämning för script till Facebook?

HenrikAI 2012-04-05 15:17

Det kallas Facebook Apps ja. Facebooks egen developersida är en utmärkt startpunkt: http://developers.facebook.com/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson