![]() |
Feedback på Matteförklaring.se
Som ett projektarbete under gymnasiet har jag valt att göra en webbplats som förklarar hur man löser olika matematiska problem. Därför är trafik inte det viktigaste, utan hur många som får hjälp utav sidan. Är osäker på grammatiken samt layout/design. Tänker byta färgen från den grönaktiga till någon blå färg sen. Några av undersidorna på förstasidan funkar inte och det är med vilje för att testa.
Speciellt viktigt är "om" sidan eftersom det är kravet för att vara med i Webbstjärnan. Efterfrågar feedback samt även förslag på vad som kan läggas till (känner du någon som läser matematik på gymnasiet som har problem med ett speciellt område?). Tacksam för all hjälp! :D http://www.matteförklaring.se |
Det jag skriver vill jag att du läser men sedan fundera på vad du själv vill och tycker. Ändra inte bara för att någon annan säger ditten eller datten - det är din sida!
Jag tycker att sidan är ren och snygg och verkar användbar. Om man ser till målgruppen - de som har svårt med matte så undrar jag om den inte är lite väl ren och avskalad. Min erfarenhet av personer som har svårt för matte är att de även är lite rädda för det. Kanske skulle en lite inbjudande text och "lugnande/roande" bilder hjälpa dem att ta till sig din mattehjälp. På "förklaringssidorna" kanske jag skulle haft ett eller annat exempel när man använder det som förklaras och gärna även en bild. Om hela webbplatsen ska vara under CC-licens så finns det en del sajter med sådana bilder. Annars kan jag hjälpa dig med att få konton med en del "credits" på stockfotosajter om du PM:ar. (vet inte riktigt om sådant får läggas ut här) Under "Om" skulle det inte sitta fel med en bild på dig. Petsaker: Denna webbplats kommer vara till stor nytta för de elever … Kanske det skulle passa bättre med ett ödmjukare "kommer förhoppningsvis att vara till stor nytta … Se över texten under "Vad jag har lärt mig" Rent generellt om "Om" så känns det som om du redovisar för någon "vuxen". Ett tips är att du sätter sig och tänker på att du har en matterädd person framför dig och så berätta för den varför du har gjort webbplatsen. Undrar om du då inte kan komma på saker som du skulle kunna ta med. Jag skulle tro att webbplatsen, inklusive om-sidan kommer att bedömas utifrån den målgrupp du har. |
Citat:
Kan hålla med dig att den ser lite avskalad ut och har även fått höra det från mina kompisar. Försöka få sidan inbjudande för just personer som har svårt/är lite rädda för matte måste jag fixa. Tänkte slänga in lite symboler och även göra det lite färggladare. Någon bild under "förklaringssidorna" låter faktiskt bra, speciellt under t.ex. andragradsekvationer med en graf bredvid hade varit passande med ett exempel på en andragradsekvation. Jag ska se igenom under "om" sidan eftersom det blev lite snabbt skrivit där. Tänkte inte riktigt på det, utan det blev som du skrev för "vuxet" för man ville uppfylla kriterierna. Den undersidan ska ju riktas mot målgruppen och det ska jag ändra. |
Tycker att det är en jättebra idé! Att visa steg för steg hur olika problem kan lösas. Jag provade några. En del fanns inte alls och de som fanns fungerade inte, visar tomma eller felaktiga svar. Så jag tror nog att viktigast är att få de utlagda sakerna att fungera. Design på sidan och vad det ska stå på "om" sidan är en bisak som kan fixas till när du har innehåll. Jag ser fram mot en fungerande sida.
|
Citat:
Tack för du tog tid att skriva. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson