WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Lag om att informera om annonser på hemsida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052604)

guran 2012-03-10 23:36

Lag om att informera om annonser på hemsida

Är det någon som vet om det finns någon lag som säger att man måste upplysa om att reklam på en hemsida är reklam?

MusikMixen 2012-03-10 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av guran (Inlägg 20434683)
Är det någon som vet om det finns någon lag som säger att man måste upplysa om att reklam på en hemsida är reklam?

Vad jag vet så finns det. Du måste upplysa om att det är en annons.

guran 2012-03-11 00:01

Marknadsföringslagen säger följande:

"9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring."

Inge som direkt säger att det behöver upplysas om att annonsen är en annons om det av själva annonsen framgår att det är en annons.

Finns det då någon annan lag som skulle säga något annat?

Storckenfeldt 2012-03-19 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av guran (Inlägg 20434687)
Marknadsföringslagen säger följande:
"9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring."

Det är den enda lagen jag hört om i alla fall. Ganska flummig definition dock. Adsense och sånt är ju utmärkt med "I"-et i hörnet.
"Marknadsföring" kan ju vara lite vad som helst egentligen. Gissar att det är därför dom börjat med Produktplacerings "P"-et som blinkar i hörnet när program är sponsrade...

Captain Thailand 2012-03-19 15:18

Hej,

Modebloggare och motsvarande tjänar pengar på att nämna olika produkter. Folk köper länkar hit och dit och ovana användare betraktar Google's sponsrade länkar är som ordinarie sökresultat. Så just på internet är väl att betrakta som en marknadsanarkistisk gråzoon.

Men du frågade ju om lagen och något bättre än gurans citat från marknadsföringslagen kan jag inte bidra med.

tartareandesire 2012-03-19 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20435367)
Hej,

Modebloggare och motsvarande tjänar pengar på att nämna olika produkter. Folk köper länkar hit och dit och ovana användare betraktar Google's sponsrade länkar är som ordinarie sökresultat. Så just på internet är väl att betrakta som en marknadsanarkistisk gråzoon.

Men du frågade ju om lagen och något bättre än gurans citat från marknadsföringslagen kan jag inte bidra med.

Det är dock ganska många som åkt dit / blivit tillrättavisade på senare år så jag skulle nog inte alls vilja påstå att internet skulle vara undantaget lagen. Alla stora annonsnätverk är noga med detta idag.

Captain Thailand 2012-03-20 18:42

Hej,

Jag påstod aldrig att internet skulle vara utgöra ett undantag (eller rentav en frizon) från lagstiftning. Dock är det väldigt mycket som faller inom en "gråzoon", omöjlig, pga av uppenbara brister på resurser, att bevaka till fullo. Att vissa (oftast lite större aktörer) blir påkomna är inte så konstigt.

Bear 2012-03-21 10:39

Det kan inte möjligtvis vara så att varje typ av affiliate-länk tydligt bör märkas som reklam i praktiken. Ta t.ex Superstart ( .se ) som blandar sökrutor från google & eniro med affiliate sökrutor från diverse sajter...

nosnaj 2012-03-21 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bear (Inlägg 20435544)
Det kan inte möjligtvis vara så att varje typ av affiliate-länk tydligt bör märkas som reklam i praktiken. Ta t.ex Superstart ( .se ) som blandar sökrutor från google & eniro med affiliate sökrutor från diverse sajter...

Det borde troligen märkas upp att det är reklam.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson