WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Största webbhotellen och hostingföretagen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052466)

Azone 2012-02-28 13:03

Största webbhotellen och hostingföretagen

Vilka är de största webhotellen eller hostingföretagen i Sverige mätt i transmissionskapacitet?

Läste nyss att Glesys uppgraderar någon förbindlese mellan Stockholm och Falkenberg på 10Gbit/s. Detta låter gigantiskt mycket, behövs verkligen det och vilka andra ligger i samma härad kapacitetsmässigt. Måste säga att jag är grymt nöjd med Glesys service.

Spelar dessa i samma liga? och vilka saknas i listan.
Glesys
City Network
Binero
Loopia
FS-data
One.com
(men de kanske inte huserar i Sverige)
.
.
Vilka har jag glömt?

abergman 2012-02-28 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av Azone (Inlägg 20433883)
Vilka är de största webhotellen eller hostingföretagen i Sverige mätt i transmissionskapacitet?

Läste nyss att Glesys uppgraderar någon förbindlese mellan Stockholm och Falkenberg på 10Gbit/s. Detta låter gigantiskt mycket, behövs verkligen det och vilka andra ligger i samma härad kapacitetsmässigt. Måste säga att jag är grymt nöjd med Glesys service.

Spelar dessa i samma liga? och vilka saknas i listan.
Glesys
City Network
Binero
Loopia
FS-data
One.com
(men de kanske inte huserar i Sverige)
.
.
Vilka har jag glömt?

Jag tror att man kan skicka ner Binero och Loopia lite på listan, "bara" hemsidor tar relativt lite bandbredd faktiskt. Tror att jag läste i ett Oderland nyhetsbrev att dom snittade typ 70/50 Mbit under augusti.

Vad gäller GleSYS 10Gbit lina mellan Falkenberg och Stockholm så gissar jag att det är intern trafik och "internettrafik" som ska dela lina och då är ju 10Gb ganska smart att köra.

Kasta in PatrikWeb i din lista också, som jag fattar det så är deras backbone hyfsat bra.

frecka 2012-02-28 13:20

Vi kör Glesys och det är väldigt kraftfullt och bra.

Westman 2012-02-28 13:22

Borde inte Bahnhof vara med?

abergman 2012-02-28 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20433887)
Loopia har ju gått ut med lite information tidigare, i alla fall deras Nginx kluster:

http://blogg.loopia.se/2009/04/24/so...m-fast-sakert/ (edit: fast nu när jag läser lite mer av inlägget så kanske det var bara test, vem vet? :P)

Nu vet jag inte hur aktuell deras tjänst är, men visar i alla fall en trafikgraf.

Vi själva har 10GbE portar mot en del operatörer, någon exakt trafik graf kan jag dock inte dela med mig här ;)

Har du en fingervisning? Rör det sig om 1Gbit + i snitt eller vilka volymer pratar vi om?

patrikweb 2012-02-28 16:16

Vi har flertal 10Gbit länkar i vårt nät ut mot internet, samt vi kör även 10Gbit switchar i access på vissa noder. Så även kunderna kan få en egen 10Gbit port till sin server.

BarateaU 2012-02-28 18:37

Tror Telias hall i haninge ligger bra till när de gäller förbindelse.

Clarence 2012-02-28 20:20

Med tanke på siffrorna från loopia tror ja du kan putta ner alla bugetwebbhotell (för loopia bör väl ligga högt bland dessa?). Sure, deras kapacitet kanske ligger högre ... men tar man en handfull större sajter hamnar du lätt på samma trafik-siffror som hela webbhotellet. Och dessa större sajter är väl, såvitt jag vet, koncentrerade till ett fåtal aktörer varav endast Bahnhof nämnts i denna tråd.

patrikweb 2012-02-28 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20433911)
Med tanke på siffrorna från loopia tror ja du kan putta ner alla bugetwebbhotell (för loopia bör väl ligga högt bland dessa?). Sure, deras kapacitet kanske ligger högre ... men tar man en handfull större sajter hamnar du lätt på samma trafik-siffror som hela webbhotellet. Och dessa större sajter är väl, såvitt jag vet, koncentrerade till ett fåtal aktörer varav endast Bahnhof nämnts i denna tråd.

Väldigt många webbhotell har dålig kapacitet om man ser det så, vi skulle kunna ta emot en kund som behöver trycka 10Gbit nu redan ikväll och leverera den kapaciteten rakt av utan ens påverka någon annan kund.

Väldigt få övriga webbhotell i Sverige som skulle klara det.

KristianE 2012-02-28 20:42

Aftonbladet.se, SVT, SR, Hemnet, Blocket, m.fl. ligger hos IP-Only. Dessa siter pushar tiotals Gbit tillsammans...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson