WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   SverigesRadio lanserar ny webbtjänst: Plus (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052133)

coredev 2012-02-06 16:46

SverigesRadio lanserar ny webbtjänst: Plus

SR har lanserar en ny, riktigt snygg webbtjänst. Man kan beskriva det som en form av "augmented radio" där besökarna kan kommentera radioprogrammen med film, bilder och länkar:
http://plus.sverigesradio.se/

Vad tycker ni - levererar public service?

MikaelB 2012-02-07 17:42

Facebook överallt, nu även hos våra statliga webbaktörer. Det finner jag lite skrämmande, men annars var det en ganska rolig tjänst även om jag inte riktigt ser hur den kan användas på ett bra sätt.

Anders Larsson 2012-02-08 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20432029)
Facebook överallt, nu även hos våra statliga webbaktörer. Det finner jag lite skrämmande, men annars var det en ganska rolig tjänst även om jag inte riktigt ser hur den kan användas på ett bra sätt.

Ja, usch, inte ska de väl göra användarvänliga tjänster som är lätta att använda? Eller? Kan hålla med om att det borde finnas fler alternativ för att logga in, dock.

coredev 2012-02-08 14:37

Vad hände med OpenID?

Westman 2012-02-08 14:43

Hmm, SR borde inte kunna tvinga användande av Facebook enligt uppdraget om "Public service". Kanske dags att börja röra om i grytan lite och göra en anmälan?

tartareandesire 2012-02-10 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20432111)
Hmm, SR borde inte kunna tvinga användande av Facebook enligt uppdraget om "Public service". Kanske dags att börja röra om i grytan lite och göra en anmälan?

Det gäller väl alla deras webbtjänster i så fall. Man tvingas använda internet. Alla kan skaffa ett Facebook-konto. Däremot tycker även jag att det är en väldigt dålig idé att endast erbjuda denna form av inloggning, särskilt när det handlar om statlig verksamhet. Det är också fel att stötta ett privat företag på det viset men regeringen gillar Facebook, det visade den nya centertomten Annie Lööf med all önskvärd tydlighet.

Westman 2012-02-10 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20432392)
Det gäller väl alla deras webbtjänster i så fall. Man tvingas använda internet. Alla kan skaffa ett Facebook-konto. Däremot tycker även jag att det är en väldigt dålig idé att endast erbjuda denna form av inloggning, särskilt när det handlar om statlig verksamhet. Det är också fel att stötta ett privat företag på det viset men regeringen gillar Facebook, det visade den nya centertomten Annie Lööf med all önskvärd tydlighet.

Som jag talade om för stf. marknadsdirektören så kan det knappast vara ok att tvingas godkänna Facebooks användaravtal för att kunna ta del av SR:s tjänster. Att Facebook finns med som alternativ är inget jag opponerar mig emot däremot att det är det enda alternativet. tyvärr ser inte SR det som ett problem att information om användandet av SR:s sidor är föremål för försäljning av tredje part. Bl.a.

För övrigt är plus inte en permanent tjänst.

Axelsson 2012-02-15 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20432111)

Håller med, klart som fan dom inte enbart ska ha Facebook-inloggning. Helt sjukt.

Kan man anmäla det här? Vart och hur?

jayzee 2012-02-15 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av Axelsson (Inlägg 20432831)
Kan man anmäla det här? Vart och hur?

Justitieombudsmannen skulle jag tippa på (har någon ett annat förslag?). Mer info hittar du här

Verkar dock som man inte får klaga på statliga bolag och stiftelser (!!?). Snacka om att försöka sätta käppar i hjulen på gemene man.

tartareandesire 2012-02-15 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20432842)
Justitieombudsmannen skulle jag tippa på (har någon ett annat förslag?). Mer info hittar du här

Verkar dock som man inte får klaga på statliga bolag och stiftelser (!!?). Snacka om att försöka sätta käppar i hjulen på gemene man.

Det ligger väl på annat bord helt enkelt. Stiftelser (oavsett vilken typ) har väl länsstyrelsen hand om exempelvis.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson