WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Sitter i förhandlingar tacksam för hjälp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051990)

imani 2012-01-27 12:24

Sitter i förhandlingar tacksam för hjälp

Driver två hemsidor med ca 5000 besökare totalt i månaden.

Hemsidorna består av 7-8 artiklar om två besvär som är ganska vanligt.

Ett företag har nu kontaktat mig då deras huvudprodukt hjälper människor att bli av med dessa besvär.

Vi kom fram till att dom ska lämna ett bud vilket dom nu har gjort vilket har fått mig att tappa hakan av förvåning över deras fräckhet?

Nu vet jag inte om det är deras okunskap eller om det är jag som har haft alldeles för höga förväntningar, men det bud jag fick täcker knappt dom ringa kostnader jag har lagt ner i tid och investering (länkbygge osv) för dessa sidor.

Man skriver tillsammans med sitt bud att man är ett litet bolag med begränsade resurser.

Om man då kollar upp dom på allabolag så får man fram att dom har bra siffror samt att dom verkar ingå i ett nätverk av andra bolag med samma namn kors och tvärs samt ett stort internationellt moderbolag över dom.

Vet inte riktigt syftet med denna tråd ännu, vill inte spilla ut för mycket information heller som kan skada en eventuell fortsatt förhandling men om det är någon som är intresserad och vill veta mer och kanske hjälpa till att tänka kring detta så får du gärna skicka ett PM så kan jag ta fram mer exakta detaljer, jag ser då att du har lite erfarenhet kring liknade frågor sen tidigare.

imani 2012-01-27 13:22

Det är ju intressant och veta hur mycket man värderar en så pass precis marknadsföringskanal. Där man årligen får 50 000 högst relevanta besökare som har ett behov som företaget enkelt tillgodoser.

wingen 2012-01-27 14:32

köpare struntar normal i vad du lagt ner i tid och annat på siten. Det som är intressant att skapa en köpesumma efter är trafik och inkomster.

Advocacy 2012-01-27 16:46

precis, dom kan knappast tjäna pengar på att det har tagit dig mycket tid att få upp sidorna. Vad som intresserar dem är potential i trafik, ekonomi, marknadsföring, synergi etc.

Du sa ju själv att det handlar om förhandling, så det är bara att kontra med vad du vill ha + X, där X är det utrymme du ger dem att förhandla ned. Annars säljer du inte

MikaelB 2012-01-27 21:26

Omöjligt att diskutera eftersom du inte ens antyder i vilken storleksordning budet är.

500 KR är löjligt lite enligt vissa, men 50 000 KR är också löjligt lite enligt vissa :)

imani 2012-01-28 12:36

Tack för svaren..

Budet är på 5000 kr

Det är ett läkemedelsbolag.

Visst kan det vara så att dom känner sig säkra just nu på marknaden då dom har den enda produkten mot åkomman. Men det behöver inte vara så i framtiden.

Åkomman har ökat senaste tiden och den kommer nog finnas kvar ett tag.

Jag ser det som en bra marknadsföringskanal som dom kommer att kunna har i åratal framöver. Dessutom med lite mer jobba kan man potentiellt dubbla trafiken.

Självklart tänker dom inte på den tid jag har lagt ner, men det borde finnas i deras beräkningar om dom t ex skulle börja skapa en egen liknande sida.

Björn 2012-01-28 12:46

Hälsa att du förväntar dig ett marknadsmässigt pris. Precisera dina siffror, potentiell konverteringsgrad, mängd siter i samma genre, dina kostnader hittills, och deras potentiella vinst.

Problemet är nog ofta i dessa fall, att man inte förhandlar med rätt person för att få rätt bud utan någon underhuggare med mindre budget som vill köpa mängd siter, och kanske inte är ute efter kvalitetstrafik eller vill bygga vidare, utan mer kortsiktigt seo.

imani 2012-01-28 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20431136)
Hälsa att du förväntar dig ett marknadsmässigt pris. Precisera dina siffror, potentiell konverteringsgrad, mängd siter i samma genre, dina kostnader hittills, och deras potentiella vinst.

Problemet är nog ofta i dessa fall, att man inte förhandlar med rätt person för att få rätt bud utan någon underhuggare med mindre budget som vill köpa mängd siter, och kanske inte är ute efter kvalitetstrafik eller vill bygga vidare, utan mer kortsiktigt seo.

Ja Tydlighet samt att visa potentialen i siffror är en god idé.

Jag har trott att jag har varit tydlig men här måste jag kanske vara övertydlig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson